Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



EU kollar närmare på mikrotransaktioner

01/03 -14 22:19 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Hur man betalar för spel, framförallt mobilspel, har ändrats mycket på kort tid. Från att man köpte ett spel och därmed hade allt tillgängligt är det nu snarare standard att man kan spela det gratis men betala för att komma åt vissa delar av spelet eller snabbare avancera. Det kommer med jämna mellanrum upp historier, om framförallt barn, som lyckats köpa till sig saker i spel för flera tusentals kronor.

Detta har nu fått EU att reagera, som ska kolla närmare på framförallt mikrotransaktioner i mobilspel. EU kommer föra en dialog med olika teknikföretag, bland annat Google och Apple, om hur man marknadsför denna typen av spel. Man har tagit fram fyra punkter som man tänker diskutera.

Den första punkten handlar om att spel som marknadsförs som "gratis" inte ska ha några gömda kostnader i spelet, utan att dessa faktiskt är gratis.  Den andra punkten är att spel inte ska ha någon direkt uppmaning till barn om att köpa föremål i spelen, eller några uppmaningar om att övertala föräldrarna att köpa åt dem. Nästa punkt är att konsumenten ska vara informerad om hur betalningen går till och inte ska debiteras genom standardinställningar utan användarens tillstånd medan sista punkten säger att utvecklarna bakom en app skall erbjuda en kontaktadress där användare kan nå dem.

En del av dessa punkter finns redan idag i de olika app-butikerna, bland annat brukar man kunna få fram något sätt att kontakta utvecklarna bakom en applikation.

Källa: http://www.gamesindustry.biz/articles/2014-0...

01/03 -14 23:20 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Tack gud för detta.

09/03 -14 12:28 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Personligen hatar jag mobilspel och vad det har kommit till. Inte länge kvar tills det blir standard på konsoler också. Jag köper hellre ett spel där jag har tillgång till allting för fullt pris än att få ladda ner spelet gratis och behöva köpa småskit för en skyhelvetes massa tior för att känna att jag har spelat spelet fullt ut.

För övrigt kan idén om att spel som kräver att du har kopplat spelet med Facebook för att komma vidare(candy crush som exempel) också gärna kastas ut genom fönstret.

What can i say i´m a bad man.

09/03 -14 13:42 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Håller med om spel som kräver att man frågar vänner efter saker med mera är totalt ointressant. Att däremot använda Facebook, Google eller liknande inloggningar för att synkronisera mellan olika enheter tycker jag är helt okej.

Läste nyligen att 0.15% av alla mobilspelare står för 50% av intäkterna med IAPs (betalningar i spelet). Så det är alltså väldigt få som betalar väldigt mycket.

09/03 -14 18:21 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Även om jag är glad för detta så är det svårt att säga att alla spel med mikrotransaktioner bör slås till. Spel som CCS, de är baserade helt på tur och designade för att man ska vara tvungen att använda mikrotransaktioner ska definitivt inte kunna marknadsföra sig som gratis. Men sen så finns det spel där man kanske kan köpa nya kostymer eller banor för mindre summor. Kommer även den andra kategorin behöva ange sig som betalspel?

Hörde även om de där procenten innan. Verkar inte så långdraget då att spelföretagen siktar in sig på att få junkies :/


Senast redigerat 09/03 -14 18:23

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar