Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Snowden

03/08 -13 14:31 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Många har säkert hört om Snowden, som precis fått asyl i Ryssland efter att ha läckt hemlig information om NSA. Informationen som han läckt visar hur amerikanska staten (bland annat) har avlyssnat de flesta på Jorden. Det har varit allt från buggar i EU-kontor till direkt tillgång till Facebook-chattar och annat som vi gör på nätet.

En del ser honom som en landsförrädare, andra ser honom som en hjälte. Vad tycker ni om det han har gjort? Vad tycker ni om det NSA (bland annat) gör? Borde man ha sådan avlyssning för att stoppa terrorismen?

03/08 -13 15:37 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

*suck* Ska vi verkligen diskutera detta här också? Inte direkt som att hela "storebror håller koll" debatten pågått under halva sommaren eller?

Det NSA har gjort och håller på med och kommer fortsätta hålla på med är inget som "vi" kan påverka. De individer som anser att det är felaktigt att organisationer skall kunna se vad du gör bör ta sig en tankeställare på de villkor han/hon går med på när denne tecknar tele- samt internetabbonemang och vilken mailservice de använder sig av. Kan för enkelhetens skull nämna att i 95-98% av alla de kontrakt och avtal du gör med företag så förbehåller sig företagen rätten att kunna gå in i din användarhistorik utan att behöva förklara sig, vill du inte detta så är det bara att neka deras tjänst (glhf).

Uttjatat ämne som redan har debatterats tills ingen bryr sig längre.


Senast redigerat 03/08 -13 15:38

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

03/08 -13 18:00 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Kan hålla med om att det är ett väldiskuterat ämne, men har inte varit så mycket diskussioner om det på Fuska.nu. Kände därför att en tråd om det kanske vore lite bra också...

Ser däremot en skillnad mellan att företag/organisationer övervakar en och att myndigheterna gör det. När företag och organisationer övervakar mig så har jag faktiskt godkänt ett avtal och gett dem tillåtelse att övervaka (mer eller mindre), dessutom har man bland de flesta tjänsterna koll på vilken information man ger dem. När myndigheter väljer att övervaka mig så har jag inget alternativ; jag kan inte "hoppa av" och välja att använda deras tjänster utan jag är tvingad till att bli övervakad.

Dessutom så kan myndigheterna göra bra mycket värre saker med informationen än företag, företagen kan bara sälja vidare och se till att jag har massa jobbiga telefonförsäljare på mig (och onödiga mail i min meddelandeinkorg). Men en myndighet kan misstolka det jag säger och göra livet mycket värre för mig.

Sen att vi inte lär få stopp på massövervakningen inom det närmsta är en helt annan sak, men jag tycker nog att det borde finnas någon brottsmisstanke innan man får göra total övervakning över någon.

05/08 -13 14:57 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

Jag undrar vad mer han sitter på, han ska tydligen släppa massa information om USA om något händer honom.

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar