Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Övningsköra

23/06 -13 15:51 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Så jag började med det idag. Några rekommenderade sidor eller böcker angående övningskörande?

23/06 -13 16:54 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Litteraturen som du köper från körskolan räcker mer än väl under hela den tid du tar körkort.


Senast redigerat 23/06 -13 16:56

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

24/06 -13 17:17 ingetnamn

ingetnamn

109 XP 14 inlägg

Kör, kör, kör, kör, kör och kör lite till och lyssna på din handledare så ska det gå bra

Str8, Y pree? Why is it always me?

24/06 -13 23:09 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Är det allmänna tips eller är det specifikt för den teoretiska eller praktiska delen som du behöver hjälp med?

När det kommer till praktiken tror jag att det handlar om att köra mycket, och få många mil bakom sig. Man hamnar då i lite olika situationer och de hjälper allesammans. Dessutom tror jag det är viktigt att redan från början  att köra olika bilar, så man inte fastnar i en. De har alla lite olika draglägen och kan bete sig lite olika. De bilar man kör hos körskolan är vanligtvis av den nyare klassen, men när man själv skaffar bil blir det oftast en billigare och äldre som inte alls är lika bra som de man lärt sig att köra i.

Teorin har jag inte så mycket att säga om, det är bara läsa igenom. Se till att börja med det i tid. Det är mycket information som man ska hålla reda på, och även om en del kan kännas onödigt och knappt används i praktiken så måste man kunna det med.

25/06 -13 22:06 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Tänkte mest allmäna tips, antar att det är fler än mig som detta är relevant för. Tack till alla svar hittills förresten.

15/07 -13 23:08 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen rie204

Jag försöker att köra så ofta jag kan och båda mina föräldrars bilar samt min bästis bil när jag får chansen :) Och att läsa boken är väldigt viktigt att göra ^^

22/07 -13 10:40 zvensksoldat

zvensksoldat

10119 XP 141 inlägg

Daxter: Som sagt, litteraturen ifrån körskolan (antar att det är "Du och jag i trafiken" är bra! Samt det som medföljer. Mitt tips är att ladda ner appar osv med körkortsfrågor också!


Annars så är det bara att försöka köra mycket, och när du är trygg nog så försök att utnyttja tillfällen då din familj (för jag antar att en förälder/båda dina föräldrar är dina handledare?) ska köra iväg. Gör körkortstesten på elevcentralen också!

My mom gave me a dollar and dropped me of at town!
xD

22/07 -13 11:17 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen sparris

Läs boken innan du ska sova,  å försök att tänka med skyltar å det vart dem sitter så kanske det blir lättare för dig att förstå dem..

Jag tog körkort 2008 och jag läste igenom boken 2 ggr..  gick till trafikskola och gjorde tester där så ofta jag kunde och.  Jag "lånade" även "Trafikskolan Teo"  från från piratebay(tänker inte länka för det strider säkert mot fuska.nu regler) men det körde jag en hel den när jag inte hade tid/lust att dra till körskolan å plugga.. riktigt bra program faktiskt..

När det kommer till körningen så gjorde iallafall så att jag körde "allmän körning" med mamma, och när jag hade haft en körlektion på körskolan å lärt mig något nytt så åkte jag ut några dagar senare med pappa och "mängdträna"  så att det sedan satt..  Så för mig var körningen aldrig ett problem utan det var teorin men det var ju bara att sätta ner sig å plugga som inför vilket prov som helst..:)

Blev väldigt mycket text nu men jag hoppas att det hjälper.. Och LYCKA TILL till alla som är pågång att övningsköra å det.. Det är väldig väldig kul att köra bil när man väl kan det:)

04/08 -13 12:58 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Uppskattar all de vidare råd jag fått också

Vet någon något sätt att sitta bra? Som det är nu så brukar det värka i antingen bakhuvudet eller högra knät av okända anledningar.

06/08 -13 11:10 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen sparris

Beror ju på längd.. Men om jag inte minns helt fel.. Så om du skjuter bak stolen så att när du trycket ner kopplingen till max så ska du ha lite böjt ben(alltså inte helt utsträckt men samtidigt inte för böjt)  När det är klart så ska du lägga armarna över ratten å då ska ratten vara precis vid handlederna.(om du fattar vad jag menar)  Då ska man ha den optimala körställningen :D

06/08 -13 11:45 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Tror att körställningen är väldigt individuellt, men handboken säger nog det som sparris säger. Har en del kompisar som fortfarande är ganska långa som vill ha stolen långt fram, och en del som gärna sitter lite längre bak.

Sen är det ganska viktigt att få rätt lutning på stolen, annars brukar man snabbt få ont i rygg eller nacke. Högra knät beror antagligen på att man spänner sig lite extra när man precis börjar köra, och det blir förmodligen bättre när man kört lite mer.

06/08 -13 11:47 Frisko

Frisko

15348 XP 455 inlägg

När du väl kommer till uppkörningen så var extremt övertydlig med att du kollar dig omkring vid korsningar, övergångsställen och så vidare. Kika inte med ögonen utan rör på hela huvudet.

De eller dem?

06/08 -13 23:28 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

JAg undrar också en sak gällande körkort .. ska ta en tvåveckors intensivkurs men undrar om det är bäst att plugga och köra innan dess eller bara anmäla sig till den där kursen? Har aldrig kört förut eller läst på, kommer aldrig igång med skiten känns det som.

06/08 -13 23:55 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Så du frågar om det är bäst att förbereda sig eller inte?

....

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

07/08 -13 16:29 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Brukar skifta mellan två positioner som båda stämmer överens med beskrivningarna :/ Får testa mer och se ifall jag hittar något.

wtfwjd skrev:
JAg undrar också en sak gällande körkort .. ska ta en tvåveckors intensivkurs men undrar om det är bäst att plugga och köra innan dess eller bara anmäla sig till den där kursen? Har aldrig kört förut eller läst på, kommer aldrig igång med skiten känns det som.

Det beror på vad det är för kurs. Om ingen förkunskap fordras så borde du ju bara kunna anmäla dig. Antagligen skulle du bara behöva repetera det du gjort tidigare isf.

08/08 -13 16:14 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Okej tack, det fanns visst en del man skulle kunna :(


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar