Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



c++ elr Java

22/06 -13 00:35 cbgaming

cbgaming

172 XP 26 inlägg

Tja!

Ja det är så att nu har jag suttit några timmar per dag och skrivit koder i HTML och JavaScript.
Så nu när jag har blivit rätt så duktig på det så vill jag gå in i något annat och just nu  mellan c++ och Java, det jag vill göra är att koda spel. Vilket är mest använt idag? Vad är mest efterfrågat på företag? Vilket är det "bästa" för spelprogrammering? Tar tacksamt emot alla seriösa svar och tips. Länka gärna guider om ni känner för det:)
De va de:)) hare gött!!;D

22/06 -13 01:01 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

C++

23/06 -13 16:52 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Universitetsutbildningar inom programmering och dyl. dirigerar oftare till Java än C++ av den anledning till att kod gjord i Java kan sammanställas till flera system. C++ program å andra sidan är designat för ett specifikt chipset och kommer därefter inte vara väldigt kompatibel för andra system.

Sedan är det idiotiskt att ställa Java och C++ emot varandra, vanligtvis används C++ i många alldagliga fall när Java används till specifika byggmönster inom programmeringen.


Av egen erfarenhet så kan jag nämna att när du kommer in på universitetsnivå inom spelutveckling och datateknik så rör ni knappt C++ och har fler kurser i Java. Spelutvecklarna som brukar chilla med oss sitter nästan aldrig med C++ numera, varför vet jag inte eftersom jag inte går på samma föreläsningar. Men jag antar att det närmsta du kommer till C++ de första två åren blir inom Python eller dyl.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

26/06 -13 11:31 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

C++ har varit det vanligaste språket inom spelutveckling ett tag och därför finns det också många spelmotorer som är skrivna i just C++. Det används i allmänhet av storföretag, medan indieutvecklare kan syssla med alla möjliga olika språk. Java brukar anses som lättare för nybörjare att lära sig och används också en hel del inom spelprogrammering. Båda dessa språk är i "C-familjen" och det är därför enklare att lära sig det andra när du redan kan det ena. Ingen av de är egentligen "bäst", för de är båda bra för olika syften. Det går därför utmärkt att lära sig båda för spelprogrammeringssyfte. Även om det får mycket skit så föredrar jag personligen C#. Det är ett mysigt språk.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar