Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Piratkopiering

Svara
27/05 -13 18:14 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Sedan nya reglerna kom till för ett par år sedan så är det faktiskt tillåtet att diskutera piratkopiering (något som tidigare varit förbjudet). Verkar inte som intresset har varit så stort, men tänkte att en tråd borde man väl kunna ha... Det närmsta jag hittade i en sökning var vad man tycker om torrent-filer, vilket inte är riktigt samma sak.

Iallefall; vad tycker ni om piratkopiering? Är det dåligt då utvecklarna/skaparna inte får några pengar för sin uppfinning eller sprids skapelsen längre och kan hitta fler potentiella köpare?

27/05 -13 19:43 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Troligen eftersom att det står "Det är förbjudet att diskutera och länka till" på punkten nedan så drabbas folk av någon form av skenblindhet.

OT: Don't know, don't care. Brukade vara emot piratkopiering då jag skapade egen musik, numera orkar jag inte bry mig.


Senast redigerat 27/05 -13 19:44

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

27/05 -13 19:52 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Det är en annan regel, som inte har något med piratkopiering att göra. Men kan hålla med om att det är luddigt, och borde förbättras. Jag har länge velat göra om reglerna så de blir framförallt lättare att förstå sig på. Men det hör nog inte till denna tråden...

När du skapade musik, varför var du emot piratkopiering då? Kände du att det är förlorade intäkter när någon laddade hem din musik eller fanns det någon annan anledning? Hur tänkte du innan du började skapa musik - brydde du dig inte då heller eller var du emot innan också?

27/05 -13 20:02 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Jag har inga säkra källor, men jag skulle tro att de flesta, inte alla men de flesta, inte använder piratkopierade program särskilt seriöst. Musik tror jag inte att de förlorar så jättemycket på, men jag vet inte. Så jag tycker nog om piratkopiering, men ibland kommer jag på mig själv med att tänka att jag inte gillar piratkopiering.

28/05 -13 11:52 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

The_new_cake skrev:

När du skapade musik, varför var du emot piratkopiering då? Kände du att det är förlorade intäkter när någon laddade hem din musik eller fanns det någon annan anledning? Hur tänkte du innan du började skapa musik - brydde du dig inte då heller eller var du emot innan också?


För min del så var piratkopiering densamma, jag gav alla frihet att ladda ned och sprida den musik jag gjorde bara för att få ut den. Däremot anser jag att om någon vill ha betalt för sin tjänst så skall denne få detta. Om kunden anser att priset är för högt får han/hon helt enkelt avstå. Numera orkar jag inte bry mig då det verkar helt oacceptabelt av dagens samhälle att vara emot piratkopiering, inget jag engagerar mig i.

pudkip skrev:
men jag skulle tro att de flesta, inte alla men de flesta, inte använder piratkopierade program särskilt seriöst.

Förstår inte vad du menar med detta?

pudkip skrev:
Musik tror jag inte att de förlorar så jättemycket på, men jag vet inte.

Om du verkligen inte har någon som helst idé om vad du snackar om kanske man inte ska ge sig in i en diskussion, jag kan rekommendera att du googlar skiten för att sedan få en inblick i ämnet i fråga då du uppenbarligen är helt och hållet tappad i den här frågan.


Senast redigerat 28/05 -13 11:52

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

28/05 -13 19:04 DarkMasters

DarkMasters

10289 XP 1689 inlägg

Eftersom jag är väldigt filmintresserad skulle jag aldrig kunna ladda ner filmer. Jag känner att det är mitt ansvar som kund att stötta filmer jag gillar med min betalning. Å andra sidan hatar jag inte piratkopiering och är inte aktivt emot att andra gör det, men det är verkligen inget för mig. Med de rätta kampanjerna kan man få film för otroligt billigt ändå, så det är aldrig nåt större problem.

Musik har jag inga större åsikter om eftersom jag anser att Spotify nästan är lite samma sak. Artisterna tjänar extremt lite från Spotify, men jag antar att de inte har så mycket val eftersom ingen köper CD-skivor ändå nu för tiden...


Senast redigerat 28/05 -13 19:05

[::[___]::]
[o [__] ::]
==3DS==

28/05 -13 19:17 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

IMO går det inte att försvara fildelning. Lite som att äta kött. Skitdrygt att döda andra levande varelser och sen käka dem ju! Men ändå gör jag båda grejerna dagligen.

Men jag gör det inte med gott samvete. Allt snack om "sharing is caring", "information ska vara fri" osv är ju bara skitsnack. Erkänn för fan att ni gör det av snålhet/lathet istället. Försök inte lura er själva.

*

31/05 -13 12:45 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Skulle lätt köpa musik och film.. Om de inte vore så orimligt dyrt.

Wii U PS4 XBone PC

02/06 -13 21:02 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

MartinMilk skrev:
Skulle lätt köpa musik och film.. Om de inte vore så orimligt dyrt.


Spotify? 99 spänn i månaden, så får du tillgång till det mesta. Annars kostar en låt på iTunes typ 7-12 kr.

*

04/06 -13 14:05 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Eric_ skrev:
MartinMilk skrev:
Skulle lätt köpa musik och film.. Om de inte vore så orimligt dyrt.


Spotify? 99 spänn i månaden, så får du tillgång till det mesta. Annars kostar en låt på iTunes typ 7-12 kr.



Spotify har långt ifrån alla låtar. + att artisten i fråga inte får någonting ifrån att vi betalar spotify ändå.

7/9 kronor blir mycket ifall man vill göra en helt ny spellista.

Lady Gaga sa någon gång att hon får kanske runt 2000 kronor varje år för att folk betalar för spotify.. Lol


Senast redigerat 04/06 -13 14:05

Wii U PS4 XBone PC

25/06 -13 10:39 TheFenderPla

TheFenderPla

117 XP 35 inlägg

Jag är delvis emot piratkopiering. Det är fel att piratkopiera saker som folk verkligen har kämpat för, som t.ex. en regissörs debut film eller annan typ av hög budget spel samt musik. Men när det gäller artister som Metallica och Britney Spears som beter sig som om de inte har råd med mat när folk piratkopierar deras musik kan bara ta sig.

What are we gonna do about the world?

25/06 -13 23:04 swedespartan

swedespartan

2160 XP 350 inlägg

Självklart är det moraliskt fel och på något vänster stöld. Men eftersom jag inte badar i pengar är det en självklarhet för mig att tanka en film istället för att köpa den.

20/05 -14 10:41 fannyfae

fannyfae

15 XP 7 inlägg

Det är väl även problem att olika konstformer kräver olika resurser, en film kostar väldigt mycket pengar medan en singer/songwriter kan spela in sina sånger med ganska små medel. Sedan finansieras konst på olika sätt, en musiker tjäna pengar på gig samtidigt som film är bara bio och hyra av filmen. Tycker att piratkopieringsdebatten blir skev om man pratar som om det vore samma sak.

15/06 -14 01:41 Kuriboh

Kuriboh

1931 XP 321 inlägg

Tja, i en värld utan piratkopiering så hade jag inte köpt mycket av det jag idag har möjligheten att ta del av illegalt; utan man hade helt enkelt fått avstå. Det tjänar ingen på; speciellt inte skaparen. Jag menar, skulle jag köpa all den musik jag lyssnar på så hade jag haft skulder på miljonbelopp. För att inte tala om alla TV-serier och filmer... men samtidigt, om det inte vore för piratkopiering så hade jag inte ens känt till dess existens.

Det är nog allt jag har att tillägga. Det ju en gråzon. Jag tycker definitivt vi behöver den tillgänglighet som piratkopieringen gett oss, men självklart ska skaparna ha betalt. Tjänster som Netflix och Spotify är ett steg i rätt riktning (jag använder båda), men det är fortfarande alldeles för mycket som inte är inkluderat.

Att officiellt göra det går ju inte, men att inofficiellt avkriminalisera illegal nerladdning (brott mot upphovsrätten) för privatbruk är väl något man skulle kunna göra tills de lagliga alternativen matchar kraven lite bättre. Jag menar, vi snackar det kategoriska imperativet här. Vi kan inte bötfälla större delen av den svenska befolkningen, liksom. Men då är man ju nästan tillbaka i fortkörningsdebatten, maho...

- Choklad åt folket, maho!

19/06 -14 12:36 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Kuriboh skrev:
Tja, i en värld utan piratkopiering så hade jag inte köpt mycket av det jag idag har möjligheten att ta del av illegalt; utan man hade helt enkelt fått avstå. Det tjänar ingen på; speciellt inte skaparen. Jag menar, skulle jag köpa all den musik jag lyssnar på så hade jag haft skulder på miljonbelopp. För att inte tala om alla TV-serier och filmer... men samtidigt, om det inte vore för piratkopiering så hade jag inte ens känt till dess existens.

Det är nog allt jag har att tillägga. Det ju en gråzon. Jag tycker definitivt vi behöver den tillgänglighet som piratkopieringen gett oss, men självklart ska skaparna ha betalt. Tjänster som Netflix och Spotify är ett steg i rätt riktning (jag använder båda), men det är fortfarande alldeles för mycket som inte är inkluderat.

Att officiellt göra det går ju inte, men att inofficiellt avkriminalisera illegal nerladdning (brott mot upphovsrätten) för privatbruk är väl något man skulle kunna göra tills de lagliga alternativen matchar kraven lite bättre. Jag menar, vi snackar det kategoriska imperativet här. Vi kan inte bötfälla större delen av den svenska befolkningen, liksom. Men då är man ju nästan tillbaka i fortkörningsdebatten, maho...


Kuribo är tillbaka! *insert orgasm-looking guy picture* (jag är för dålig för att göra det)

OnT: Piracy.. Piracy is bad, m'kay?


Senast redigerat 19/06 -14 12:37

What can i say i´m a bad man.

28/05 -15 22:02 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11855 XP 1499 inlägg

Jag drar upp den här tråden med tanke på dagens samhälle och även att denna tråd inte varit aktiv efter bland annat att TPB låg nere en stund.


Jag själv är för piratkopiering när det gäller privat bruk. Att använda piratkopierat material för att tjäna pengar eller visa för större grupper är inte okej. Men anser också att man borde få göra det när det kommer till spel.

Markus Persson (skaparen av Minecraft) sa förut när en person frågade honom på Twitter om han kunde få Minecraft gratis för att han inte har pengar. Då sa Markus att han skulle ladda ner Minecraft på TPB och spela det och betala när han har råd.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar