Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Betygsfråga

21/12 -12 11:42 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Jaha, nu har även jag en fråga angående betyg. Tydligen ska betygen sättas för målen i nian om jag har fattat allt rätt. Men tydligen är det bara vissa av lärarna i skolan där jag går som tänker så. De andra verkar tänka mer på hur bra det har gått på det man har gjort.

T. ex. det står att när du går i nian måste du kunna simma 200 m (vet ej om detta är helt sant). Fast du går bara i sjuan så du har inte hunnit visa det för din lärare än. Då kan du inte få ett A därför att du inte har gjort allt som du ska göra. Är det sant?

21/12 -12 11:56 LegoLasse

LegoLasse

2168 XP 369 inlägg

Pudkip skrev:
Jaha, nu har även jag en fråga angående betyg. Tydligen ska betygen sättas för målen i nian om jag har fattat allt rätt. Men tydligen är det bara vissa av lärarna i skolan där jag går som tänker så. De andra verkar tänka mer på hur bra det har gått på det man har gjort.

T. ex. det står att när du går i nian måste du kunna simma 200 m (vet ej om detta är helt sant). Fast du går bara i sjuan så du har inte hunnit visa det för din lärare än. Då kan du inte få ett A därför att du inte har gjort allt som du ska göra. Är det sant?

Man kan mera säga att det du gör nu,gör du för att lättare få starka betyg I nian,det är därför man inte ska få / har svårt att få höga betyg I åttan / sjuan

21/12 -12 13:37 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

LegoLasse skrev:

Man kan mera säga att det du gör nu,gör du för att lättare få starka betyg I nian,det är därför man inte ska få / har svårt att få höga betyg I åttan / sjuan

Jag fattar att betygen man får i sjuan och åttan inte alls spelar lika stor roll som de i nian. Fast jag menade mer, hur ska lärarna tänka när de sätter betyg, vilket sätt är rätt? Att de sätter betyg på det man har gjort eller mot målen i nian?

21/12 -12 17:01 LegoLasse

LegoLasse

2168 XP 369 inlägg

Pudkip skrev:
LegoLasse skrev:

Man kan mera säga att det du gör nu,gör du för att lättare få starka betyg I nian,det är därför man inte ska få / har svårt att få höga betyg I åttan / sjuan

Jag fattar att betygen man får i sjuan och åttan inte alls spelar lika stor roll som de i nian. Fast jag menade mer, hur ska lärarna tänka när de sätter betyg, vilket sätt är rätt? Att de sätter betyg på det man har gjort eller mot målen i nian?

Det är  inte vaad som är rätt,utan vad dom gör.

Man kanske inte hinner göra om allt I nian och då är det bra att ha gjort det tidigare.

21/12 -12 17:55 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

LegoLasse skrev:
Pudkip skrev:
LegoLasse skrev:

Man kan mera säga att det du gör nu,gör du för att lättare få starka betyg I nian,det är därför man inte ska få / har svårt att få höga betyg I åttan / sjuan

Jag fattar att betygen man får i sjuan och åttan inte alls spelar lika stor roll som de i nian. Fast jag menade mer, hur ska lärarna tänka när de sätter betyg, vilket sätt är rätt? Att de sätter betyg på det man har gjort eller mot målen i nian?

Det är  inte vaad som är rätt,utan vad dom gör.

Man kanske inte hinner göra om allt I nian och då är det bra att ha gjort det tidigare.

Ja, jag fattar att man inte hinner göra allt i nian, men hur ska dom sätta betygen? Ska dom sätta det på hur bra man har gjort det man har gjort eller på hur mycket man har hunnit göra OCH hur bra man har gjort det, såklart?

21/12 -12 18:29 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Du får en kursplan i start av varje högstadieämne. Där går ni tillsammans igenom vad kursen begär av eleverna. Detta skedde på första lektionen inom vardera ämne (slackardagen), där står även vilka mål eleven skall uppfylla. Därefter sätter lärarna betyg.

Dina betyg sätts beroende på vilka krav du uppfyller, I vissa fall kan du uppfylla ett A krav men uppfyller samtidigt inte ett krav för E. Det gör betygssättning ofta jobbigt.

Som svar på din senaste fråga, du betygssätts på hur bra och hur mycket du jobbat. Det spelar exempelvis inte större roll om du alltid ligger först i klassen i matten om du fortfarande bara får ett B på proven, det visar bara att du inte lägger ned nog mycket tid på dina kapitel och uppgifterna.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar