Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Vem kontrollerar oss?

09/11 -12 09:50 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Wall of text


Följande post har ingen som helst avsikt att avsiktligt förkasta någon form av religion eller vetenskap, detta är endast för underhållande syfte samt för dig som älskar filosofi.

Jag och en polare som studerat universitetsfilosofi har som en del av ett projektarbete kört en funderare på hur världen är uppbyggd. Jag kommer följa upp ett scenario som kommer kräva en del av eran fantasi och, förhoppningsvis, kunna ge er en rolig inblick i världsuppfattning. Men först ska vi se till att du är beredd att kunna uppfatta vad som sägs. Därefter är det rekommenderat att du tar din tid att förstå vad som sägs steg för steg, läs gärna om ett stycke om något är oklart.

Vi börjar med att se på hur våran egen värld är uppbyggd. Vi har Sverige, Europa, Tellus, Solsystemet, Vintergatan och resterande av det okända i världsrymden. Vi har en delvis uppfattning om hur våran värld kom till, vad som omger oss och hur vi lever. Vetenskapligt sett så började allting enligt den s.k. "Big-bang" teorin. Dock kan man inte exakt veta vad som orsakade big bang, utan det finns bara antaganden för vad som hände. Detta i huvudsak på grund av att innan big bang fanns inte tid och rum (väldigt simplifierat syn).

Hursomhelst, nu när vi kikat en stund på det så vill jag att du tar en titt inom vilket spel som helst, helst ditt favoritspel. Alla mmorpgs och karaktärsspel som World of warcraft, Dishonored, Tekken eller Super mario fungerar, själva spelet är inte viktigt utan bara för att ge dig en inblick i scenariot.

Spelvärlden är skapad av en person, programmeraren. Han eller hon har skapat allting som spelkaraktärerna uppfattar som sin "värld", och har all kontroll över allt som sker. Du som styr en huvudkaraktär i ett spel påverkar karaktären på ett sätt som karaktären uppfattar som sin egen vilja, med andra ord så tänker du åt din karaktär. Inget nytt kanske, men fortfarande viktigt för vårat scenario.
På samma sätt som din karaktär uppfattar sin värld som verklig, uppfattar NPC's (non-player characters) sin värld lika verklig. Spelkaraktärer har ingen uppfattning om hur eller vad det hela började, de har heller ingen uppfattning om vem du, spelaren eller programmeraren är. Detta eftersom du inte existerar i deras värld.

Du kanske börjar förstå en del nu, men vi ska gå igenom alltihopa. Jag kommer ge dig följande scenario som jag ber dig tolka med hjälp av den information jag gett dig nu.


Vi lever på jorden. Vi går i skolan, går till jobbet, äter, sover, älskar, hatar. Vi vet inte exakt hur vår värld skapades, allt vi har är en teori om hur det gick till. Vi har ingen kunskap om någon högre makt eller en härskare över våran värld, därefter kan vi varken bekräfta eller dementera att det finns någon sådan.

Så vet vi som människor, att vi inte är en skapelse av någon annan? Att vi inte är kod skapad av en programmerare av en annan form? Hur kan vi vara så säkra på att vår värld är den enda världen? Sanningen är att vi vet inte detta.

Så med det sagt så kommer tanken, vi kan vara samma sorts pixlar i perspektiv från en annan. Vi kan vara den där högutvecklade AI'n. Vi kan vara programmerade till att bete oss på ett speciellt sätt och ha vårat öde utspelat för oss redan nu. Varför? För att någon kan tänka åt oss, för oss. Och det finns inget vi kan göra för att bevisa eller motbevisa detta.

Fundera på detta ett tag.

Detta gav mig en femma i Teoretisk filosofi i samband med en rapport av scenariot, så jag vet att tankesättet kan vara inspirerande för vissa.



People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

09/11 -12 11:29 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Vilken skola använder fortfarande sifferbetyg?

09/11 -12 12:25 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg

Det enda som sticker hål på ballongen måste ju vara det att NPCs inte tänker, utan bara är gjorde för att säga/göra vissa saker under vissa omständigheter...


Fast å andra sidan gör vi ju alla människor olika saker under vissa omständigheter.. Och där stack jag hål på min egna bubbla, hehe.
Helt klart funderingsbart!

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

09/11 -12 12:49 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Vilken skola använder fortfarande sifferbetyg?

Alla universitet.


Det enda som sticker hål på ballongen måste ju vara det att NPCs inte tänker, utan bara är gjorde för att säga/göra vissa saker under vissa omständigheter...


Fast å andra sidan gör vi ju alla människor olika saker under vissa omständigheter.. Och där stack jag hål på min egna bubbla, hehe.
Helt klart funderingsbart!


Du har fattat! NPCs tänker inte, de har källkod som sköter tänkandet åt dem. Precis som du tänker åt en karaktär. På samma sätt kan något tänka åt oss.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

09/11 -12 14:58 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Wilder787

Brukar själv fundera på vad som styr alla händelser. Ibland undrar jag om allting är en "dröm"...

11/11 -12 13:06 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Fin tanke.. Men man blir nog bara knäpp ifall man funderar mer på det.

Wii U PS4 XBone PC

11/11 -12 13:25 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg

Wow, Fnu har verkligen tappat sin diskussiongnista

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

11/11 -12 13:31 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Finns ju ingen att diskutera med. Vem orkar vänta 1 till 2 dagar på ett svar ifrån någon!

Wii U PS4 XBone PC

11/11 -12 13:33 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

niwn skrev:
Wow, Fnu har verkligen tappat sin diskussiongnista


As it seems..



MartinMilk skrev:
Fin tanke..

Om du kanske hade tagit dig tolv sekunder att faktiskt fundera på skiten så kommer du fram till att när som helst kan våran värld teoretiskt slockna av ingen anledning.
Allting kan sluta existera om någon så behagar, fin tanke va?

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

11/11 -12 16:36 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Mal_ganis skrev:
niwn skrev:
Wow, Fnu har verkligen tappat sin diskussiongnista


As it seems..



MartinMilk skrev:
Fin tanke..

Om du kanske hade tagit dig tolv sekunder att faktiskt fundera på skiten så kommer du fram till att när som helst kan våran värld teoretiskt slockna av ingen anledning.
Allting kan sluta existera om någon så behagar, fin tanke va?


Du är mig allt en riktigt aggressiv liten man. Goda tecken på ett litet könsorgan.

Wii U PS4 XBone PC

11/11 -12 17:25 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg

MartinMilk skrev:
Finns ju ingen att diskutera med. Vem orkar vänta 1 till 2 dagar på ett svar ifrån någon!


Den som vill diskutera, eller vill få igång en diskussion. Men när någon faktiskt kommer med ett intressant ämne eller något som skulle kunna bli en riktigt intressant diskussion och folk svarar "Fin tanke.. Men man blir nog bara knäpp ifall man funderar mer på det." så blir det inte särskilt mycket till diskussion.



I miss the good old days, when people used to shout: GoldenMew, oh GoldenMew.

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

11/11 -12 18:39 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

niwn skrev:
MartinMilk skrev:
Finns ju ingen att diskutera med. Vem orkar vänta 1 till 2 dagar på ett svar ifrån någon!


Den som vill diskutera, eller vill få igång en diskussion. Men när någon faktiskt kommer med ett intressant ämne eller något som skulle kunna bli en riktigt intressant diskussion och folk svarar "Fin tanke.. Men man blir nog bara knäpp ifall man funderar mer på det." så blir det inte särskilt mycket till diskussion.



I miss the good old days, when people used to shout: GoldenMew, oh GoldenMew.

Svarade så för att det var så jag tyckte. Tycker annars att detta ämne är ganska tråkigt att prata vidare om.

Wii U PS4 XBone PC

11/11 -12 19:49 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

MartinMilk skrev:

Svarade så för att det var så jag tyckte. Tycker annars att detta ämne är ganska tråkigt att prata vidare om.


Kan ha något att göra med att du ska fundera och tänka inom filosofi...

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

11/11 -12 20:08 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Så kommer rapporten postas, eller var första posten en förkortad version av rapporten?

11/11 -12 23:40 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Så kommer rapporten postas, eller var första posten en förkortad version av rapporten?


Det var en förkortad version av rapporten, har inte mycket större lust att lägga ut en femtio-sidors rapport som är universitetsmaterial.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar