Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Flyttar hemifrån

22/10 -12 20:57 zvensksoldat

zvensksoldat

10119 XP 141 inlägg

Hej Fuska.nu! Jag undrar om det är någon annan än jag som kommer att flytta hemifrån inom den närmsta tiden? Jag tänkte att vi kan dela med oss utav tips och erfarenheter!

Jag själv kommer att flytta till en 1:a om en månad om allt går som planerat, den är på 41kvm och hyran ligger på 3018kr/månaden.


Jag har aldrig flyttat innan, detta är min första flytt och anledningen till att jag vill flytta är för att jag känner att jag vill ha ett privatliv och sen känner jag att åldern är inne (dock så kan man ju flytta senare också, allt är ju individuellt).

Jag flyttar inte så långt, det är liksom 20 minuters bilfärd, så det känns som ett lagom avstånd!



My mom gave me a dollar and dropped me of at town!
xD

23/10 -12 00:26 Nonzi

Nonzi

14508 XP 1236 inlägg

Lycka till

I am ripper....slasher....gouger.
I am the theeth in the darkness.
The talons in the night.
Mine is strength...and lust...and power!

23/10 -12 21:29 DarkMasters

DarkMasters

10289 XP 1689 inlägg

säger som nonzi!

[::[___]::]
[o [__] ::]
==3DS==

24/10 -12 01:01 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Säger väl bara lycka till, välkommen till den riktiga världen.

Flyttade när jag var 18 och påbörjade mina studier, det är en annorlunda känsla att gå "hem" och lägga sig och sova samtidigt som du vet att du inte har mor eller far i rummen bredvid. Vissa erfarenheter och tips kan väl vara följande:

Skapa en lista på allt du behöver och skriv ned dessa när du märker av det. Säg att du saknar en hålslagare, skriv upp det och ta med listan nästa gång du åker till stan.

Inhandla en pärm för att hålla koll på räkningar och ev. papper, detta rekommenderar jag starkt! För du MÅSTE kunna hålla koll på papper för bil, lägenhet, räkningar etc.

Låt inte diskberget bli för stort. Visserligen kan du ha en diskmaskin, men i många fall som mitt eget är det borste och diskmedel som gäller. Diska alltid efter du använt porslin/glas så blir det mycket behagligare än om du låter skiten torka in, det blir varken fräscht eller fint då..

Glöm inte att duscha, städa, tvätta och äta ordentligt. Många faller på detta....

Kommer inte på mycket mer, grannsämja är överskattat. Dörrknackare ska du försöka slå till i ansiktet, duckar de får du slå igen.

Gör en budgetplan så du vet hur mycket du har att röra dig med, inräkna hyra, elräkningar, bilparkering, motorvärmare, internet m.m.

Tänkte bara skriva två rader.... Det blev visst lite mer..

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

27/10 -12 19:10 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Flyttade hemifrån när jag var 16. Lite mer än två år sen. Helger och lov har jag oftast spenderat hos föräldrarna, så jag kör på deltid kan vi väl säga ;)

Men tips hörrö du, det kommer jag inte på några. Fast käk och sånt är ju bra å tänka på, som Mal_ganis nämnde. Har man inte vanan inne att laga mat själv kanske det kan vara smart att sätta upp något matschema så man äter ordentligt och varierat.

Lycka till btw

29/10 -12 10:43 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Visserligen bor jag fortfarande hemma, men komma ihåg att köpa mycket mat i taget och inte ha för hög värme i lägenheten.

01/11 -12 13:27 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg

Flyttade själv för 1 månad sen 20 mil från mitt barndomshem. Bor dock tillsammans med flickvän i en 1 som går på 2500 i månaden så vi klarar oss rätt fint. Förutom att man går varandra på nerverna lite när det bara finns ett annat rum och det är toan...

Passa på att laga mat när du är hemma och ta med, gör alltid jag haha. Tänk på att inte kasta mat heller om du ätit och det blivit över, frys in eller dylikt. Nått speciellt mer har jag inte hunnit uppleva ännu.

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

01/11 -12 18:02 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Housecat

En budgetplan helt klart, och som sagt, mat- och tvättscheman

03/11 -12 17:35 zvensksoldat

zvensksoldat

10119 XP 141 inlägg

Tack alla för tipsen! :D

My mom gave me a dollar and dropped me of at town!
xD

18/11 -12 12:21 Moon

Moon

6 XP 1 inlägg

Presentera dig för dina granna så fort du kommer dit, och försök hålla dig god vän med dem som möjligt (med allt vad det innebär). Det är de som kommer hjälpa dig om du har några problem!

Housecat skrev:
En budgetplan helt klart, och som sagt, mat- och tvättscheman

+1

20/11 -12 22:12 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Moon skrev:
Presentera dig för dina granna så fort du kommer dit, och försök hålla dig god vän med dem som möjligt (med allt vad det innebär). Det är de som kommer hjälpa dig om du har några problem!


Grannar är överskattade i städer, just sayin.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

21/12 -12 22:55 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pl1sk1n

• Diska så ofta som möjligt, eller iaf skölja av tallrikar så du slipper intorkade matrester. Ju mer disk desto mer omotiverande blir de att diska.. hänt att jag fått stå o diska 1½-2timmar i sträck för att jag dragit ut på disken helt enkelt.
• Ta inte skit från grannar som klagar för minsta lilla ljud, gick inte ens att prata eller ha låg musik i min förra lägenhet utan att idioterna bredvid kom och ringde på dörren. Dock behöver man inte få för sig att ha efterfest och starta hög musik kl3 på natten.
• Ät inte på Abdullas grill runt hörnet, eller nudlar varje dag. Köp hem mat i större förpackningar som blir billigare i längden och frys in det du inte orkar äta.
• Håll koll på din budget så den håller sig till nästa lön.
• Köp inte alla möbler på en gång som är de billigaste du hittar för att fylla ditt hem direkt. Bättre att köpa in möbler som är kvalité successivt.

Finns säkert mer men inget jag kommer på nu på rak arm :P Lycka till!

22/11 -13 18:15 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Nikushimi

Jag var rätt så snabb i utvecklingen så flyttade hemifrån redan vid 16 års åldern, är väl inte så mycket att tänka på mer än att äta duscha osv. men tänk på att inte äta enformigt, gjorde själv de misstaget i början då jag dag ut och dag in levde på nudlar, visst de är billigt och därför bra mat till den som nyss flyttat hemifrån. dock mår man illa om man bara lever på de. Så mitt tips ät nyttigt och växla varje dag så mår du bäst dvs ät aldrig samma två dagar i rad då de påverkar din hälsa.


Senast redigerat 22/11 -13 18:33

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar