Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Cannabis

Svara
18/09 -12 21:00 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Housecat

Varför är cannabis "farligt" och olagligt egentligen? Har aldrig förstått mig på det riktigt, har bara för att höra att det är så och aldrig varför.
Någon som har nåt att säga om detta?

Har läst att risken att man utvecklar schizofreni (om man har anlag för det) ökar från ca 2% till ca 3-6% beroende på hur mycket man röker.
Cannabis innehåller tjära som bildas när det brinner, precis som i lagliga cigaretter..
När jag röker brukar jag rosta tobaken som jag blandar med och då försvinner nikotinet.
Har aldrig rökt en vanlig cigarett heller, därför kan jag inte påstå att jag njuter av röka det, men av effekten. Har märkt att man blir mycket mer öppen i sinnet, kan det vara det som räknas som farligt? Eller att man blir slö dagen efter också?

Ser inte heller det som knark, utan mer i samma klass som koffein, alkohol och tobak.

18/09 -12 21:50 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Det är nog inte rätt forum för sådana frågor (:

Men jag håller med dig till fullo. Fattar inte varför det är sådan propaganda om Cannabis.

Fast nu har jag själv aldrig testat det så jag har väl ingen direkt vetskap om effekterna, mer än de hundratals FB-trådar jag läst. Jag är väldigt liberal av mig, så om det kommer en omröstning angående det så kan du rökna med mitt stöd.

Coucou

18/09 -12 22:57 Nonzi

Nonzi

14508 XP 1236 inlägg

Antar väl att om det precis som alkohol konsumeras i stor mängd så kan man inte ansvara för sina handlingar.

Att legalisera skulle kunna leda till fler bilolyckor, stölder och fler brott inom kategorin allmänfarlig vårdslöshet.

Kan också tillägga att mannen som åt en hemlös ansikte var hög på cannabis
http://miami.cbslocal.com/2012/06/27/...

I am ripper....slasher....gouger.
I am the theeth in the darkness.
The talons in the night.
Mine is strength...and lust...and power!

19/09 -12 07:33 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Housecat

Nonzi skrev:
Antar väl att om det precis som alkohol konsumeras i stor mängd så kan man inte ansvara för sina handlingar.

Att legalisera skulle kunna leda till fler bilolyckor, stölder och fler brott inom kategorin allmänfarlig vårdslöshet.

Kan också tillägga att mannen som åt en hemlös ansikte var hög på cannabis
http://miami.cbslocal.com/2012/06/27/...

Sant, beror nog också på hur man är och mår mentalt. Tror inte att man ska ta till det om man mår skit.
Det var ju jävligt sjuk, men känns som om det händer saker oftare i samband med alkohol..blir nästan allltid bråk på en fest där folk dricker men det värsta som brukar hända när man röker, är att man blir hungrig..

19/09 -12 10:23 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Är så jävla trött på allt tjat om att cannabis är ofarligt, att alkohol är tusen gånger värre osv osv. Om allt nu stämmer och om de som förskönar cannabis faktiskt har rätt, hade det väl ändå inte varit olagligt. Jag är själv emot all användning av knark och ser inte alls varför det skulle bli lagligt, inte ens som läkemedel. Men visst, de som pundar vill väl antagligen ha en vettig anledning till att göra det. Har pratat med mitt ex om det, han röker själv på. Ständigt möts man med alla dessa löjliga kommentarer om att det inte alls är beroendeframkallande, skadligt eller what so ever. Det är till och med en av anledningarna till att jag just nu tvekar på att någonsin bli tillsammans med honom igen, hans jävla ignorans och ansvarslöshet. Det som nog skrämmer mig mest är det faktum att när man väl har prövat att röka cigaretter, är risken större att man testar cannabis och sen plötsligt drar linor inne på krogtoan. En sak leder till en annan.

Och cannabis ÄR beroendeframkallande.


"Long-term marijuana abuse can lead to addiction; that is, compulsive drug seeking and abuse despite the known harmful effects upon functioning in the context of family, school, work, and recreational activities. Estimates from research suggest that about 9 percent of users become addicted to marijuana; this number increases among those who start young (to about 17 percent) and among daily users (25-50 percent).

Long-term marijuana abusers trying to quit report withdrawal symptoms including: irritability, sleeplessness, decreased appetite, anxiety, and drug craving, all of which can make it difficult to remain abstinent. These symptoms begin within about 1 day following abstinence, peak at 2-3 days, and subside within 1 or 2 weeks following drug cessation.3"
http://www.drugabuse.gov/publications...

Men kort sagt, knark är bajs och skit ska skit ha.

19/09 -12 13:49 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Sprit är farligare än cannabis. Har inte heller förstått mig på det, Men sant är det att man är påverkad av det i 3 veckor efter man har rökt och det kanske är det som anses farligt.

Säger inte att man är hög konstant i 3 veckor menar bara att det finns kvar i kroppen och hjärnan funkar inte helt på samma sätt som den borde.

Wii U PS4 XBone PC

19/09 -12 15:20 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

wtfwjd skrev:
Är så jävla trött på allt tjat om att cannabis är ofarligt, att alkohol är tusen gånger värre osv osv. Om allt nu stämmer och om de som förskönar cannabis faktiskt har rätt, hade det väl ändå inte varit olagligt.

Här har du en lista som visar på att både Alkohol (6) och Tobak (9) är farligare än Cannabis (11).
http://www.nyttigt.eu/de-tjugo-farlig...

Överdos av THC

Grovt räknat motsvarar detta för en genomsnittlig människa ungefär ett halvt kilo cannabis med en THC-halt på 15 %. Därför är det i princip omöjligt att dö av, eller ens få i sig en överdos av THC.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis...

Där hittar du också att risken för bilolyckor under påverkan av Cannabis är dubbelt så stor som vanligt. Medan under påverkan av alkohol är den 8.5 gånger så stor.


Det som nog skrämmer mig mest är det faktum att när man väl har prövat att röka cigaretter, är risken större att man testar cannabis och sen plötsligt drar linor inne på krogtoan. En sak leder till en annan.

Ja, men det handlar ju om varje persons psyke. Jag lovar det finns massor med personer som röker Cannabis utan att det blir deras gateway drug.


Och cannabis ÄR beroendeframkallande.


"Long-term marijuana abuse can lead to addiction; that is, compulsive drug seeking and abuse despite the known harmful effects upon functioning in the context of family, school, work, and recreational activities. Estimates from research suggest that about 9 percent of users become addicted to marijuana; this number increases among those who start young (to about 17 percent) and among daily users (25-50 percent).

Long-term marijuana abusers trying to quit report withdrawal symptoms including: irritability, sleeplessness, decreased appetite, anxiety, and drug craving, all of which can make it difficult to remain abstinent. These symptoms begin within about 1 day following abstinence, peak at 2-3 days, and subside within 1 or 2 weeks following drug cessation.3"
http://www.drugabuse.gov/publications...

Men kort sagt, knark är bajs och skit ska skit ha.

Än en gång så handlar det om psyket. Cannabis är psykiskt beroendeframkallande.

In the United States 10 to 20 percent of men and 5 to 10 percent of women at some point in their lives will meet criteria for alcoholism, depending on the stringency of the criteria employed. These rates are similar to the rates for many countries in western Europe, and the rates are a little higher in eastern European countries.
http://www.britannica.com/EBchecked/t...

Och där är det 10-20% av alla vuxna. Inte bara användarna.

Coucou

19/09 -12 16:50 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

wtfwjd skrev:


O.o Nu vill jag vara med!


Jag är själv emot all användning av knark och ser inte alls varför det skulle bli lagligt, inte ens som läkemedel.


Först och främst lilla hycklare där så är alkohol en drog, droger klassas som narkotika i mer eller mindre grad och jag är mer än säker på att jag har sett dina fina inlägg om att dricka för mycket och dina glas vin titt som tätt. Nej, det är inte mindre farligt för att det är lagligt, enda skillnaden är att alkohol är otroligt nog socialt accepterat till skillnad från cannabis.

Om man hade förutsett eller kunnat tagit reda på vilken påverkan alkohol har på våra sinnen så skulle även det klassats som narkotika och därefter inte tillåtas att handlas utöver medicinskt bruk. Alkohol i dagens läge är inget annat än narkotika i sin helhet, dock så har alkohol blivit en sådan förbrukad vara så att det går inte att stoppa handeln.


Det som nog skrämmer mig mest är det faktum att när man väl har prövat att röka cigaretter, är risken större att man testar cannabis och sen plötsligt drar linor inne på krogtoan. En sak leder till en annan.

Hur kan du förknippa cannabis med amfetatmin och kokain? Amfetamin och kokain medför pigghet, agressivitet och självkänsla. Cannabis ger totalt raka motsatta effekten, smärtlinding och lugnande effekt såvida du inte snedtänder. Du har ju minst lika stor risk att ta en klunk ur kompisens flaska rent som han/hon smugglade in från ryssland (real life experience så käft med rasismen).


Är så jävla trött på allt tjat om att cannabis är ofarligt, att alkohol är tusen gånger värre osv osv.

Nu ska vi ha lite kul igen!
Varje år dör folk som blir alkoholförgiftade direkt från alkohol. Dock så finns det inga, just det inga dödsfall på grund av en överdos av cannabis. Nu snackar jag inte om att Kalle här blev för glad och trodde han kunde flyga från stureplansbalkongen utan snarare att han kolade vippen av den där jointen när han satt i soffan och inte kunde få nog.


http://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/marijuana

Nu börjar du med hyckleriet igen lilla vän, ska vi kolla vidare på din fina källhänvisning? Jag tycker det!

Jag kollade runt lite och hittade en annan artikel om din väl alkoholen, eftersom du uppenbarligen inte tycker att alkohol är värre än cannabis så tänkte jag vara extra snäll och visa hur rätt jag har och hur fel du har.

"In 2009, 51.9% of Americans age 12 and older had used alcohol at least once in the 30 days prior to being surveyed; 23.7% had binged (5+ drinks within 2 hours); and 6.8% drank heavily (5+ drinks on 5+ occasions)."

Jag hittade även denna fina tabell för motsvarande Cannabis!

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Ska vi titta lite och förklara så alla förstår. 52% av alla tolvåringar som utfrågades hade druckit alkohol under de senaste 30 dagarna, nästan 24% hade blivit redigt fulla och 7% blir detta regelbundet. Jämför med din tabell ovan så kan du nog komma fram till lite grann själv.

Och så listar jag lite mer skoj grejs.

* Alkohol är oftare förknippat med brott än Cannabis.

* Det är generellt större risk att en alkoholpåverkad person utövar misshandel och/eller våldtäkt än en person som är "hög".

* Marijuana är gravt mycket mindre beroendeframkallande än alkohol, återigen generellt sett.


Folk säger att alkohol är skadligare än cannabis för att det är så. Sen om vi har en j*vla massa konservativa idioter som ska vara tvärtemot är ju det bara ett tecken på hur otroligt okunniga folk är


Och eftersom lilla denise var så duktig och hänvisade till källa gör jag detsamma, men jag avslutar mina svarsargument med ett skratt åt att trots att Cannabis är redan påväg att legaliseras i världen så är folk dumma nog att tro att så inte är fallet.


http://www.saferchoice.org
http://www.safercampuses.org
http://www.coloradoconnection.com/new...

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

19/09 -12 17:49 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Chilla nu med era wall of texts, har faktiskt plugg att göra.

För det första, vad har mitt drickande med det här att göra? Skulle uppskatta om det hölls utanför diskussionen då det känns fullkomligt irrelevant. Tack.


Hur kan du förknippa cannabis med amfetatmin och kokain?

Jo ser du, vad jag menar är att vi människor är nyfikna varelser OCH, visst, talar bara för de flesta men när någon väl testat något narkotikaklassat preparat och uppnått önskad effekt är risken stor att de testar allt fler, farligare saker och fastnar i ett beroende, eventuellt.


Folk säger att alkohol är skadligare än cannabis för att det är så. Sen om vi har en j*vla massa konservativa idioter som ska vara tvärtemot är ju det bara ett tecken på hur otroligt okunniga folk är
Men please, en öl eller en cider kan väl ändå inte vara farligare än att röka gräs? Det handlar om mängden och att veta sina gränser.

Och faktum är att jag skiter fullständigt i huruvida alkohol eller cannabis är farligast, det som skrämmer mig är hur folk kan försvara knark och vill legalisera det! Vem vill leva i ett samhälle där cannabis är tillgängligt för vem som helst, vilket det delvis är, men att det dessutom vore lagligt? USCH.

Förstår att alkohol säkert också klassats som narkotika om det introducerats först på senare tid men nu är det inte så, det är vad det är. Jag förstår om många här är brainwashed av FB's knarkforum. Många vill väl heller inte inse vad de egentligen utsätter sin kropp och sina nära och kära för.

Och du behöver inte kalla mig "lilla vän", åtminstone inte i ett nedvärderande syfte. Jag är inte mycket mindre än dig och har ingen lust att göra denna diskussion särskilt personlig. Lägg bara ner alla mansgrisfasoner. Men det här är min åsikt och vad som än sägs kommer det inte att ändra vad jag tycker eller står för.
kthxbai

19/09 -12 17:57 LegoLasse

LegoLasse

2168 XP 369 inlägg

Jag tycker man borde hålla sig undan både alkohol och knark....

Båda påvärkar en på olika vis,det är ingen ideè och diskutera vad som är värst.

19/09 -12 18:06 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Och en liten tankeställare på den: http://www.drugsmart.com/artikel/ar-m...


fix_d skrev:
Här har du en lista som visar på att både Alkohol (6) och Tobak (9) är farligare än Cannabis (11).
http://www.nyttigt.eu/de-tjugo-farlig...


hur går det med källkritiken?
"Cannabisrökaren löper ökad risk att få cancer i
luftvägarna (lungor, munhåla, svalg, hals), kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Tjäran från cannabisrök innehåller minst 50 % större mängd av cancerframkallande ämnen jämfört med tobakstjäran."
http://www.drugsmart.com/fakta/cannabis

19/09 -12 18:36 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

wtfwjd skrev:

hur går det med källkritiken?
"Cannabisrökaren löper ökad risk att få cancer i
luftvägarna (lungor, munhåla, svalg, hals), kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Tjäran från cannabisrök innehåller minst 50 % större mängd av cancerframkallande ämnen jämfört med tobakstjäran."
http://www.drugsmart.com/fakta/cannabis

Då kontrar jag med: http://cebp.aacrjournals.org/content/...
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/...

Att man kan få andra lungsjukdomar stämmer säkert. Men då får jag dra till med samma mynt som du. En average Cannabisrökare röker inte 20 spliffar om dagen. Så i längden får man nog i sig mer tjära från cigaretter.

Coucou

19/09 -12 23:54 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Aaw, är gymnasiet tufft? Plugget hårt? Deal with it.. Du började.

wtfwjd skrev:
För det första, vad har mitt drickande med det här att göra?

Då tycker jag att du ska ge fan i att nedvärdera cannabisbrukare. Tål du inte kritik mot ditt eget förbrukande av droger så ska du fan inte klanka ned på andra. Ja alkohol är en drog, det vet du.

ref - "Men visst, de som pundar vill väl antagligen ha en vettig anledning till att göra det."


när någon väl testat något narkotikaklassat preparat och uppnått önskad effekt är risken stor att de testar allt fler, farligare saker och fastnar i ett beroende, eventuellt.

Nae? Det är väl snarare när du är dyngrak och inte bryr dig ett skit om vitt och världen som du ger dig fan på att testa. Tycker du om ruset som marijuanan ger så kommer du ju hålla dig till det. Precis samma sak som om du blir berusad av alkohol ju... Ingen hållpunkt där.



Men please, en öl eller en cider kan väl ändå inte vara farligare än att röka gräs? Det handlar om mängden och att veta sina gränser.

Hur lite vet du egentligen? Hur många hjärnceller dör när du röker på? Marijuana dödar inga hjärnceller, det gör alkohol. Eller tänkte du att du kunde "gissa" att alkohol inte gör något jämfört med marijuana?

Och ja, det handlar om att veta sina gränser. Men HERPDERP varför kommer du med det påståendet då!? "en öl eller cider", vad fan betyder det? Visserligen får du inte dricka mer än en 3.5'a men jag antar att Ronny köper ut eller bjuder på 5.0' - 7.2'or emellanåt. Fan spelar det för roll att röka gräs då om du vet hur mycket du behöver? Inte ett jävla piss, återigen dåligt argument.


Förstår att alkohol säkert också klassats som narkotika om det introducerats först på senare tid men nu är det inte så, det är vad det är.

Blev du dum igen nu eller? Alkohol är ju förfan narkotika... Vad är alkohol om inte narkotika?
Alkohol är narkotika samt klassat som en drog. Du sade nyss att det inte var det, du kanske borde göra en liten faktakoll på saker du yttrar dig om innan du släpper ut fler grodor. Felaktigt påstående



Jag är inte mycket mindre än dig och har ingen lust att göra denna diskussion särskilt personlig.

Men lilla vän, bara inlägget innan så yttrade du ju dig om din expojkvän och hur det tog slut för er. Är inte det personligt så vet jag inte vad, du kanske inte skall använda dig av personliga liknelser om du inte vill ha en personlig diskussion.

Ref - "Det är till och med en av anledningarna till att jag just nu tvekar på att någonsin bli tillsammans med honom igen, hans jävla ignorans och ansvarslöshet.


Utöver det så använder jag inga mansgrisfasoner gentemot dig på grund av att du är ett frundtimmer, jag säger precis samma sak mot silver, MMilk, boddi och alla andra. Jag kan dock förstå om sådant är fallet att du tar åt dig extremt mycket för att, ja jag vill ju bara trycka ned kvinnor eller hur? Nonchalanta åsna ^^

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

20/09 -12 00:09 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

För tusan, det känns som att alla utom jag röker gräs.

20/09 -12 14:56 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Fix_d skrev:
wtfwjd skrev:

hur går det med källkritiken?
"Cannabisrökaren löper ökad risk att få cancer i
luftvägarna (lungor, munhåla, svalg, hals), kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Tjäran från cannabisrök innehåller minst 50 % större mängd av cancerframkallande ämnen jämfört med tobakstjäran."
http://www.drugsmart.com/fakta/cannabis

Då kontrar jag med: http://cebp.aacrjournals.org/content/...
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/...

Att man kan få andra lungsjukdomar stämmer säkert. Men då får jag dra till med samma mynt som du. En average Cannabisrökare röker inte 20 spliffar om dagen. Så i längden får man nog i sig mer tjära från cigaretter.

Artiklarna är över 6 år gamla och känns inte särskilt tillförlitliga. Och alla som röker cigaretter är inte beroende och röker inte ett paket om dagen, så... behöver inte stämma alls.


och mal_ganis din arrogante jävel, vart ska jag börja? Nej, vi gjorde inte slut på grund av det. Om du nu lusläst alla mina inlägg om snefyllor borde du väl ha full koll vid det här laget, men icke. Kunde dock inte bry mig mindre.
Plugget är inte alls särskilt svårt, snarare det att jag har bättre saker för mig. Och då menar jag inte att mata åsnor, odla träd eller sitta vid datorn och googla artiklar om hur bra cannabis är.
Återigen handlar inte den här tråden om mig eller om min alkoholkonsumtion, utan om cannabis, rent generellt. Jag har yttrat min åsikt och struntar blanka satan i vad ni har att säga mer. Flashback vet inte allt. Lägg ner era överliberala bondefasoner. Vart tusan skulle samhället vara påväg om vi började legalisera sån skit? Vem vill låta sina barn växa upp i en sådan miljö? Bitches please.

20/09 -12 16:55 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

wtfwjd skrev:

Artiklarna är över 6 år gamla och känns inte särskilt tillförlitliga. Och alla som röker cigaretter är inte beroende och röker inte ett paket om dagen, så... behöver inte stämma alls.


Alla som röker cannabis behöver inte vara beroende och är inte hög åtta dagar i veckan.



och mal_ganis din arrogante jävel, vart ska jag börja? Nej, vi gjorde inte slut på grund av det. Om du nu lusläst alla mina inlägg om snefyllor borde du väl ha full koll vid det här laget, men icke. Kunde dock inte bry mig mindre.


Sa jag att det var enda anledningen? Nae? Sa bara att du själv sade vad som var beroende för att ni gjorde slut. Förmodligen så måste det ju ha varit en rätt så tungt vägande faktor eftersom du tog upp det. Dessutom har jag bättre för mig än att lusläsa tonåringars fylletåg.



Plugget är inte alls särskilt svårt, snarare det att jag har bättre saker för mig. Och då menar jag inte att mata åsnor, odla träd eller sitta vid datorn och googla artiklar om hur bra cannabis är.


Sist jag kollade satt inte någon och tvingade mig att posta. Jag har bara extremt roligt.
Vem försöker du övertyga att plugget inte är svårt? Mig? Lol'd, Gymnasiet är tammefan på samma nivå som högstadiet.



Återigen handlar inte den här tråden om mig eller om min alkoholkonsumtion, utan om cannabis, rent generellt. Jag har yttrat min åsikt och struntar blanka satan i vad ni har att säga mer.

Om du faktiskt hade läst inlägget du nyss svarat till så nämner jag inte ditt drickande en enda gång. Jag snackar om alkoholkonsumption i överlag, varför? För att en viss tjej här var less på att folk sa att Alkohol var värre än cannabis (a.k.a. the truth).



Lägg ner era överliberala bondefasoner.

Så jag är en bonde nu med? Det var något nytt, sist jag kollade bodde jag i en lägenhet. Och vadå "om vi började legalisera" ... Det är ju tammefan snart så lagligt det kan bli med marijuana när sjukhus säljer det till folk som har problem med beroendet.

Verkar som om mina inlägg för att försvara cannabis mot alkohol bara gjorde dig sur. Jävla fjollträskare och deras brist på kunskap ibland.
Hade tänkt säga bitch please, men då blir jag mansgris.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar