Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Förslag på förbättringar till sidan

Svara
31/07 -12 11:27 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Hejsan!

Nu har jag suttit i en hel dag (nej, jag har inget annat för mig) och funderat på hur man kan göra Fuska.nu bättre. Jag har samtidigt kikat på trådar som skapats medan jag var inaktiv och då upptäckt att man har kommit med en hel del förslag som både var bra och mindre bra. Jag bestämde mig för att ta upp lite av dessa gamla idéer i en ny tråd, men jag är dock helt omedveten om dessa frågor blivit besvarade eller ej.

• Fusk ska inte gå att kopiera. Jag tror att många har varit med om att ha fått sitt fusk kopierat och upplagt på en annan sida, men detta skulle i alla fall hindra de lataste att kopiera de längsta fusken från sidan. Jag har fått för mig att man hade något liknande på medlemspresentationer under V4.

• Du ska kunna lägga till ett spel i din spelsamling när du är inne på det spelet. Det är jobbigt att leta i listan på Min profil efter just det spelet man vill lägga till. Denna funktion fanns också under V4. (Tyckte ni att jag formulerade mig konstigt så är det bara att säga till.)

• När någon kommenterar ett av dina fusk så ska man få ett meddelande om det (typ som citerade inlägg). En medlem ställer möjligtvis en fråga till fusket och får aldrig något svar eftersom att de flesta fuskinskickarna inte bryr sig om sina fusk efter godkännande. Självklart kan vissa tycka att det blir irriterande med funktionen men då kan man bocka för en ruta som gör så att man inte får dessa meddelanden.

• Man ska kunna svara på ett "Ej godkänt fusk" meddelande. Detta skulle underlätta för spelmoderatorer eftersom att de då skulle veta exakt vilket fusk det var som de ej godkände och kan då enkelt svara på en medlems klagomål. Jag säger såklart inte att alla medlemmar klagar på ej godkända fusk men jag tror att det i alla fall finns några som gör det.

• Man ska kunna skicka in egna videor till ett spel där man utför ett fusk. Detta skulle underlätta för spelaren som då ser exakt hur den ska utföra fusket.

• Om man skickar in ett regelbrytande fusk finns det chans att få -XP. Varför får man det om fusket faktiskt inte hunnit publicerats på sidan vilket betyder att det inte brutit mot någon regel riktigt än.

• Organisera personalen på sidan. Som ni vet har jag klagat på att det tar alldeles för lång tid för att få ett fusk godkänt. Jag bara tror att detta skulle bli bättre om man organiserade spelmoderatorerna så att vissa tar hand om fusk och vissa tar hand om recensioner. De får då en större blick i vad de ska godkänna och detta kan ske snabbare.

• Folk stack från sidan under V5 för att det blev krångligt att hitta runt, både bland spelen och i forumet. Under V6 har det skett en förbättring och vi hoppas på att få in mer och mer nya besökare varje dag! De nya är dock oerfarna och vet inte riktigt var man ska placera en nyskapad tråd. Därför föreslår jag att "någon" gör en guide för hur man använder forumet och var man ska placera trådar.

• När man ska tipsa om en klubb ska det finnas en knapp som säger "Tipsa från onlinelistan" eller något liknande. Man skulle spara mycket tid på detta.

• Jag har en fråga angående regeln: Det är förbjudet att skriva i gamla trådar som det inte har skrivits i på månader och saknar någon form av relevans, om det inte finns någon bra anledning till det. Om t.ex. det skapas en tråd i Tidsfördrivsforumet. Denna tråd finns redan, fast det finns ett problem: Ingen har skrivit i den på 2 år. Enligt reglerna ska forummoderatorna låta den vara och bara låta den gamla bli äldre och äldre. Så är det inte i nuläget då forummoderatorerna bara skulle låst den nya tråden. Hur ska det vara?

• Har lite idéer på hur man kan få tillbaka gamla medlemmar till sidan. Om FIQ är intresserad så kan han kontakta mig för mer info.

• Har också hittat en del stavfel m.m. och om FIQ är intresserad av det också kan han kontakta mig.

• Jag tycker att -XP är ett väldigt klent straff för ett t.ex. regelbrytande inlägg på sidan. Det betyder ju liksom inget om ni förstår vad jag menar. Ge istället personen som skrev inlägget en varning direkt!


Säg gärna vad ni tycker och om jag har glömt något.

Forsa: Skickade iväg ett liknande meddelande till dig om lite av dessa förbättringar till spelsektionen men har dock inte fått något svar så jag är osäker på om det kom fram...



(:=           
):=
|:=

31/07 -12 11:56 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Silver_: Du har många bra idéer, och jag håller med dig i det mesta.  Det som däremot inte går är att göra något omöjligt att kopiera (exempelvis fusk), det är lätt att använda sig av "visa källa" eller något liknande i sin webbläsare och kopiera texten ändå. Det går alltså inte göra så mycket.

Det jag tycker du har missat så var det en idé som jag påpekade i någon tråd för ett tag sedan; att fusk som inte har blivit kontrollerade ska vara synligt för medlemmar på sidan (dock inte besökare). De fusk som ännu inte blivit kontrollerade ska ha en liten text högst upp som berättar det, och det ska inte heller gå att kommentera eller betygsätta dem. De bör dessutom ha en annan färg i listan med fusk, som tecken på att de inte blivit kontrollerade. Man skulle kunna marknadsföra med det, och försöka få besökare att bli medlemmar, utan att någon kommer till skada. Den som vill dela ut virus eller något liknande lär göra det via forumet; då forumet är bra mycket aktivare av medlemmar än ett spel.

31/07 -12 12:28 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg


• Om man skickar in ett regelbrytande fusk finns det chans att få -XP. Varför får man det om fusket faktiskt inte hunnit publicerats på sidan vilket betyder att det inte brutit mot någon regel riktigt än.

När man skickar in ett fusk så får man ju kryssa i ett antal rutor där man bekräftar att fusket helt enkelt håller standarden som vi har här på sidan. Om den sedan inte gör det så finns det chans att få minus XP. Nu finns det ingen ruta som säger "Fusket följer Fuska.nus regler", men det tycker jag nästan är en självklarhet. Fast om ni tycker det behövs så kan vi nog sätta in en sådan.


• Organisera personalen på sidan. Som ni vet har jag klagat på att det tar alldeles för lång tid för att få ett fusk godkänt. Jag bara tror att detta skulle bli bättre om man organiserade spelmoderatorerna så att vissa tar hand om fusk och vissa tar hand om recensioner. De får då en större blick i vad de ska godkänna och detta kan ske snabbare.

Det är självklart dåligt att det tar lång tid, men att dela upp spelmoderaterna mellen fusk/recensioner är ingen större idé.
Statistiken skrev:
2012-07-04 | 5
2012-06-06 | 1
2012-05-05 | 1
2012-05-01 | 3
2012-04-01 | 1
2012-02-03 | 1
2012-01-30 | 2

Som ni ser så har det kommit 14 speltest i år. Känns som att det inte finns mycket att göra på den fronten.

Det handlar snarare om att spelmoderatorerna måste få tummen ur röven och ta tag i fusken.


• Jag har en fråga angående regeln: Det är förbjudet att skriva i gamla trådar som det inte har skrivits i på månader och saknar någon form av relevans, om det inte finns någon bra anledning till det. Om t.ex. det skapas en tråd i Tidsfördrivsforumet. Denna tråd finns redan, fast det finns ett problem: Ingen har skrivit i den på 2 år. Enligt reglerna ska forummoderatorna låta den vara och bara låta den gamla bli äldre och äldre. Så är det inte i nuläget då forummoderatorerna bara skulle låst den nya tråden. Hur ska det vara?

Enligt mig så har det helt att göra med vilken sorts tråd det är. Om det är en forumlek så ser jag inte varför man behöver en ny tråd, då kan man lika gärna återuppliva den gamla (samma gäller med listtrådar, chattrådar och röstningstrådar). Om det annars gäller en tråd från 2004 där någon frågade vilket PS2-spel han skulle köpt och någon börjar skirva i den nu. Då ser jag det som en onödig bump.


Annars så håller jag med dig om mycket. Ser gärna att du får tillbaks lite medlemmar också. :)

Coucou

31/07 -12 13:06 Hacki

Hacki

80 XP 92 inlägg



• Fusk ska inte gå att kopiera. Jag tror att många har varit med om att ha fått sitt fusk kopierat och upplagt på en annan sida, men detta skulle i alla fall hindra de lataste att kopiera de längsta fusken från sidan. Jag har fått för mig att man hade något liknande på medlemspresentationer under V4.


Tycker detta är en bra idé. Dock som The_new_cake sa så är det inte så svårt att gå in på "visa källa". Med det skulle ändå minska risken att bli kopierad.


• Du ska kunna lägga till ett spel i din spelsamling när du är inne på det spelet. Det är jobbigt att leta i listan på Min profil efter just det spelet man vill lägga till. Denna funktion fanns också under V4. (Tyckte ni att jag formulerade mig konstigt så är det bara att säga till.)


En självklar funktion :D


• När någon kommenterar ett av dina fusk så ska man få ett meddelande om det (typ som citerade inlägg). En medlem ställer möjligtvis en fråga till fusket och får aldrig något svar eftersom att de flesta fuskinskickarna inte bryr sig om sina fusk efter godkännande. Självklart kan vissa tycka att det blir irriterande med funktionen men då kan man bocka för en ruta som gör så att man inte får dessa meddelanden.


Tycker detta är väldigt bra. Man borde kunna kryssa i vilka fusk man vill få meddelande när någon svarar.


• Man ska kunna svara på ett "Ej godkänt fusk" meddelande. Detta skulle underlätta för spelmoderatorer eftersom att de då skulle veta exakt vilket fusk det var som de ej godkände och kan då enkelt svara på en medlems klagomål. Jag säger såklart inte att alla medlemmar klagar på ej godkända fusk men jag tror att det i alla fall finns några som gör det.


Skulle helt klart underlätta för spelmoderatorerna. Men tycker inte denna är riktigt så viktig. Inte när det är så några som skickar in fusk.


• Om man skickar in ett regelbrytande fusk finns det chans att få -XP. Varför får man det om fusket faktiskt inte hunnit publicerats på sidan vilket betyder att det inte brutit mot någon regel riktigt än.


Som Fix_d sa, så får man kryssa in olika rutor i början. Får man inte -XP kan man bara spamma in med olika kopierade fusk. Relativt jobbigt för spelmoderatorerna.


• Folk stack från sidan under V5 för att det blev krångligt att hitta runt, både bland spelen och i forumet. Under V6 har det skett en förbättring och vi hoppas på att få in mer och mer nya besökare varje dag! De nya är dock oerfarna och vet inte riktigt var man ska placera en nyskapad tråd. Därför föreslår jag att "någon" gör en guide för hur man använder forumet och var man ska placera trådar.


Jättebra! <--- Det är mitt svar. Jättebra :)


• När man ska tipsa om en klubb ska det finnas en knapp som säger "Tipsa från onlinelistan" eller något liknande. Man skulle spara mycket tid på detta.


Bra funktion. Men väldigt få klubbar för tillfället. Tycker inte det är så viktigt.


The_new_cake skrev:
Det jag tycker du har missat så var det en idé som jag påpekade i någon tråd för ett tag sedan; att fusk som inte har blivit kontrollerade ska vara synligt för medlemmar på sidan (dock inte besökare). De fusk som ännu inte blivit kontrollerade ska ha en liten text högst upp som berättar det, och det ska inte heller gå att kommentera eller betygsätta dem. De bör dessutom ha en annan färg i listan med fusk, som tecken på att de inte blivit kontrollerade. Man skulle kunna marknadsföra med det, och försöka få besökare att bli medlemmar, utan att någon kommer till skada.

Helt lysande idé :D

Mvh //Hack i häl

31/07 -12 13:11 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Fix_d skrev:
När man skickar in ett fusk så får man ju kryssa i ett antal rutor där man bekräftar att fusket helt enkelt håller standarden som vi har här på sidan. Om den sedan inte gör det så finns det chans att få minus XP. Nu finns det ingen ruta som säger "Fusket följer Fuska.nus regler", men det tycker jag nästan är en självklarhet. Fast om ni tycker det behövs så kan vi nog sätta in en sådan.

Jag tycker ändå inte att man har brutit mot någon regel om man felaktigt kryssar i en ruta. I alla fall bryter man inte mot en regel så mycket att man förtjänar ett straff...

Fix_d skrev:
Enligt mig så har det helt att göra med vilken sorts tråd det är. Om det är en forumlek så ser jag inte varför man behöver en ny tråd, då kan man lika gärna återuppliva den gamla (samma gäller med listtrådar, chattrådar och röstningstrådar). Om det annars gäller en tråd från 2004 där någon frågade vilket PS2-spel han skulle köpt och någon börjar skirva i den nu. Då ser jag det som en onödig bump.

Jag håller absolut med dig, men observera reglerna "Det är förbjudet att skriva i gamla trådar som det inte har skrivits i på månader...om det inte finns någon bra anledning till det". Reglerna säger att detta gäller alla trådar i forumet, också forumlekarna.
Det jag vill komma till är att de är lite konstiga och kanske ska ändras.

Hacki skrev:
Som Fix_d sa, så får man kryssa in olika rutor i början. Får man inte -XP kan man bara spamma in med olika kopierade fusk. Relativt jobbigt för spelmoderatorerna.

Jag tror olyckligtvis inte att man slutar spamma för att man får -XP, tyvärr... :(

(:=           
):=
|:=

31/07 -12 13:27 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Silver_ skrev:

Jag tycker ändå inte att man har brutit mot någon regel om man felaktigt kryssar i en ruta. I alla fall bryter man inte mot en regel så mycket att man förtjänar ett straff...

Det står ju klart och tydligt att man kan få minus XP. Då får man kontrollera så att ens fusk håller standarden. Svårare än så är det inte. Det är en av riskerna man får gå igenom när man skickar in fusk här.

Jag tror olyckligtvis inte att man slutar spamma för att man får -XP, tyvärr... :(

Så därför borde vi ta bort det? Jag tror inte att ungdomar slutar klottra på väggarna om de får böter, så vi borde låta dem göra det istället.


Jag håller absolut med dig, men observera reglerna "Det är förbjudet att skriva i gamla trådar som det inte har skrivits i på månader...om det inte finns någon bra anledning till det". Reglerna säger att detta gäller alla trådar i forumet, också forumlekarna.
Det jag vill komma till är att de är lite konstiga och kanske ska ändras.

Då handlar det ju om vad vi forummoderater anser vara en bra anledning. Vad jag tycker har jag redan skrivit däruppe. Om du undrar vad de andra tycker så får du fråga dem.

Coucou

31/07 -12 13:40 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg


Så därför borde vi ta bort det?

Jag tror inte att alla medlemmar på sidan spammar, som tur är. Som jag skrev så tycker jag inte att -XP är ett bra straff så vi kan lika gärna ta bort det och om någon möjligtvis spammar så ger man den personen en varning. Svårare än så blir det inte.

(:=           
):=
|:=

31/07 -12 14:53 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Silver_ skrev:

Så därför borde vi ta bort det?

Jag tror inte att alla medlemmar på sidan spammar, som tur är. Som jag skrev så tycker jag inte att -XP är ett bra straff så vi kan lika gärna ta bort det och om någon möjligtvis spammar så ger man den personen en varning. Svårare än så blir det inte.

Alltså, jag ser inte varför du oroar dig så. För du följer väl reglerna? -XP i det här fallet hör ju till varningen. Man får ju ett meddelande vid icke godkänt fusk där det står vad som var fel.

Vad är det för fel på -XP förresten?

Coucou

31/07 -12 15:31 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Fix_d skrev:
Silver_ skrev:

Så därför borde vi ta bort det?

Jag tror inte att alla medlemmar på sidan spammar, som tur är. Som jag skrev så tycker jag inte att -XP är ett bra straff så vi kan lika gärna ta bort det och om någon möjligtvis spammar så ger man den personen en varning. Svårare än så blir det inte.

Alltså, jag ser inte varför du oroar dig så. För du följer väl reglerna? -XP i det här fallet hör ju till varningen. Man får ju ett meddelande vid icke godkänt fusk där det står vad som var fel.

Vad är det för fel på -XP förresten?

Jag ser inte -XP som något dåligt. Däremot är det bättre för regelbrytaren då han tjänar på det eftersom att han fortfarande kan stanna kvar här, utan ett "gult kort". Se det här bara som ett förslag på en förbättring och inte som en permanent funktion.

(:=           
):=
|:=

31/07 -12 15:45 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Silver_ skrev:
• Fusk ska inte gå att kopiera. Jag tror att många har varit med om att ha fått sitt fusk kopierat och upplagt på en annan sida, men detta skulle i alla fall hindra de lataste att kopiera de längsta fusken från sidan. Jag har fått för mig att man hade något liknande på medlemspresentationer under V4.

Man skulle nog kunna ordna ett kopieringsskydd på de större delarna på Fuska.nu, eventuellt endast forumet och hjälpsidorna frånräknat. Tidigare har vi dock haft en "utskriftvänlig version" (var har den tagit vägen, FIQ?) som nog kan vara svårare att skydda. Men, visst, inte helt omöjligt.

Ska vi dock göra dett ultimat måste vi även blockera högerklickningar, annars är det bara att kolla sidkälla så har du hela fusket ändå (och detta kan nog även de "lataste" genomföra).

Angående kopieringsskyddet på presentationer: Denna funktion fungerade beroende på webbläsare. Det gick inte att kopiera i Internet Explorer medan det var fullt möjligt av någon random anledning i andra webbläsare.



• Du ska kunna lägga till ett spel i din spelsamling när du är inne på det spelet. Det är jobbigt att leta i listan på Min profil efter just det spelet man vill lägga till. Denna funktion fanns också under V4. (Tyckte ni att jag formulerade mig konstigt så är det bara att säga till.)

En självklarhet, jag har tagit upp det här förut med både FIQ och Knewt och aldrig fattat varför det togs bort från första början. Det här kommer återinföras, det ska jag se till.


• När någon kommenterar ett av dina fusk så ska man få ett meddelande om det (typ som citerade inlägg). En medlem ställer möjligtvis en fråga till fusket och får aldrig något svar eftersom att de flesta fuskinskickarna inte bryr sig om sina fusk efter godkännande. Självklart kan vissa tycka att det blir irriterande med funktionen men då kan man bocka för en ruta som gör så att man inte får dessa meddelanden.

Även detta har varit på tal och är något jag tryckt lite på att det ska införas, men det har varit lite lågprioriterat.


• Man ska kunna svara på ett "Ej godkänt fusk" meddelande. Detta skulle underlätta för spelmoderatorer eftersom att de då skulle veta exakt vilket fusk det var som de ej godkände och kan då enkelt svara på en medlems klagomål. Jag säger såklart inte att alla medlemmar klagar på ej godkända fusk men jag tror att det i alla fall finns några som gör det.

Nej, man ska inte kunna svara på "ej godkänt"-meddelanden. GoldenMew har dock varit inne på ett överklagningssystem som jag tycker låter lockande. Detta skulle isf kunna innefatta fusket/recensionen som blev borttagen i fråga.


• Man ska kunna skicka in egna videor till ett spel där man utför ett fusk. Detta skulle underlätta för spelaren som då ser exakt hur den ska utföra fusket.

Väldigt stort område inom utvecklingen just nu. Vi arbetar för fullt för att kunna lösa detta på något sätt och vi alla är eniga om att det blr införas. Vi har diskuterat detta länge.


• Om man skickar in ett regelbrytande fusk finns det chans att få -XP. Varför får man det om fusket faktiskt inte hunnit publicerats på sidan vilket betyder att det inte brutit mot någon regel riktigt än.

Därför att man som medlem kryssar för att man godkänner de regler som sidan kräver er att utgå ifrån. Bryter man mot dessa trotts ikryssande bryter bryter man mot regler oavsett om det publicerats eller inte. Att endast säga "fy" till alla fusk som är regelbrytande skulle inte leda långt.


• Organisera personalen på sidan. Som ni vet har jag klagat på att det tar alldeles för lång tid för att få ett fusk godkänt. Jag bara tror att detta skulle bli bättre om man organiserade spelmoderatorerna så att vissa tar hand om fusk och vissa tar hand om recensioner. De får då en större blick i vad de ska godkänna och detta kan ske snabbare.

Aldrig, jag kommer aldrig att gå med på att dela in spelmoderatorerna i grupper efter valideringsområde. Detta skulle endast göra ens uppgifter allt för ensidiga. Det är bra som det är nu. Vilket leder mig till:

Fix_d skrev:
Som ni ser så har det kommit 14 speltest i år. Känns som att det inte finns mycket att göra på den fronten.

Det handlar snarare om att spelmoderatorerna måste få tummen ur röven och ta tag i fusken.

Eller så kanske det helt enkelt ska komma in fler fusk? Vi har inget jättebehov av att validera fusk just nu och jag tänker inte kräva mer än att moderatorerna gör lite i månaden. Just nu är det 30 fusk inskickade som väntar på godkännande. Så brukar det se ut nu för tiden men det försvinner ett tiotal fusk rätt vad det är då och då, och så duger det bra i dagsläget.

Vid vidarediskussion hänvisar jag till denna tråd: http://fuska.nu/forum/trad.php?id=217...


• Folk stack från sidan under V5 för att det blev krångligt att hitta runt, både bland spelen och i forumet. Under V6 har det skett en förbättring och vi hoppas på att få in mer och mer nya besökare varje dag! De nya är dock oerfarna och vet inte riktigt var man ska placera en nyskapad tråd. Därför föreslår jag att "någon" gör en guide för hur man använder forumet och var man ska placera trådar.

Sen gör vi en guide till hur man loggar in med. Sen kanske inte alla vet hur man byter profilbild. Vissa kanske inte har någon koll på hur man skriver gästboksinlägg eller hur man betygsätter fusk.

Alla sidor är främmande i början men man lär sig att hantera den eftersom. Att skriva en guide känns väl inte som en dum idé egentligen, men den känns högst onödig.


• När man ska tipsa om en klubb ska det finnas en knapp som säger "Tipsa från onlinelistan" eller något liknande. Man skulle spara mycket tid på detta.

Men det är ju detta som varit sporten med att få en stor klubb. Spel_fan_klubben hade en huvudansvarig som la ner sitt liv på att tipsa medlemmar och som belöning fick han den största klubben.

Klubbarna behöver dessutom mycket, mycket annat i förändring innan denna funktion, om det ens ska vara värt att ha kvar dem.


• Jag tycker att -XP är ett väldigt klent straff för ett t.ex. regelbrytande inlägg på sidan. Det betyder ju liksom inget om ni förstår vad jag menar. Ge istället personen som skrev inlägget en varning direkt!

-XP är menat att vara ett klent straff. Varför ska man straffa någon hårt vid första misstaget? Vi har ett system innefattande olika nivåer i hur regelbrytanden ska hanteras. -XP ligger lågt på det systemet och det är ett helt okej användningsområde tycker jag. Varning däremot ligger ganska högt och är relativt svårt att få. Dessa två tillrättavisningar går inte ens att jämföra med varandra.


Forsa: Skickade iväg ett liknande meddelande till dig om lite av dessa förbättringar till spelsektionen men har dock inte fått något svar så jag är osäker på om det kom fram...

Det kom fram, men jag är lat och tänkte nog "äh, jag svarar på detta senare" vilket ledde till att jag glömde bort det.

The_new_cake skrev:
Det jag tycker du har missat så var det en idé som jag påpekade i någon tråd för ett tag sedan; att fusk som inte har blivit kontrollerade ska vara synligt för medlemmar på sidan (dock inte besökare). De fusk som ännu inte blivit kontrollerade ska ha en liten text högst upp som berättar det, och det ska inte heller gå att kommentera eller betygsätta dem. De bör dessutom ha en annan färg i listan med fusk, som tecken på att de inte blivit kontrollerade. Man skulle kunna marknadsföra med det, och försöka få besökare att bli medlemmar, utan att någon kommer till skada. Den som vill dela ut virus eller något liknande lär göra det via forumet; då forumet är bra mycket aktivare av medlemmar än ett spel.

Nej. Låt ditt övertygande börja.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

31/07 -12 16:14 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Okej. Först och främst går det inte att "kopieringsskydda" hemsidor. Det som hände när du laddade den här sidan och läser just detta inlägg var att sidan kopierades till din dator.

För det andra. Att lägga in skit för att försvåra högerklick är nog bland det töntigaste en webbutvecklare kan göra. Det är inte speciellt ansvarsfullt, och det förstör oftare gemene mans surfingupplevelse än vad det hindrar kopiering.

För det tredje. Behåll godiset i påsen om du inte vill dela med dig.

http://vet.hut.nu/?id=8

Vidare läsning: http://www.sitepoint.com/dont-disable-right-...

31/07 -12 16:29 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Forsa: Börjar med den punkten jag tog upp, angående att fusk bör visas för medlemmar innan de har blivit kontrollerade. Först och främst, så ser jag inga nackdelar alls med att låta fusk visas för medlemmar innan de har blivit kontrollerade av en spelmoderator. Att säga att otillåtna fusk inte borde visas köper jag inte, vill någon dela något som de vet är otillåtet eller olagligt så använder man nog forumet. Detta då det inte är någon förhandskontroll på forumsinlägg.

Någon har sagt i en Messenger-konversation (om jag inte misstar mig) att det kan bli förvirrande om ett fusk skulle få bra betyg och bra kommentarer och sedan bli borttaget. Det löser man helt enkelt genom att inte låta någon kommentera eller betygsätta fusk innan de har kontrollerats. Ser du några andra nackdelar med det så får du gärna nämna dem, så ska jag se om jag kommer på lösningar för det också.

Sedan; till det positiva med att göra om systemet. Första saken är då att vi får fler medlemmar. Att kunna säga till besökare att de kan få "de senaste fusken genom att bli medlem på Fuska.nu" bör leda till att en och annan besökare blir medlem. Genom att lägga till en text på de spel som har fusk som väntas på kontrolleringen och säga att "detta spel har fusk som väntar på godkännande, slipp vänta och bli medlem för att läsa det nu" vore nog riktigt bra.

Som andra sak att påpeka, så blir det inte på samma sätt en väntan för medlemmar som väntar på att få sitt fusk kontrollerat. Fusket blir synligt för medlemmar direkt när man skickar in det, och väntan blir inte riktigt likadan. Dessutom är antalet fusk i listan så lågt just nu, så skulle det vara något riktigt regelbrytande fusk så går det snabbt för er att ta bort. Om fusk som bara håller för låg kvalité visas så gör det trots allt ingen skada.

Den tredje anledningen till att detta vore en förbättring, är för de som ska skicka in fusk. När ett nytt stort spel släpps så är det, eller var under min tid åtminstone, ofta som samma fusk skickads in av olika medlemmar. Det slipper man nu, för medlemmar kan se vilka fusk som "väntar på kontrollering", och skickar då inte in ett likadant. Det blir i slutändan mindre för spelmoderatorerna att kontrollera och man tar bort en del onödigt arbete.

Som fjärde och sista anledning; så tror jag det blir mer lockande att skicka in fusk. Idag när man skickar in fusk så vet man att det kommer bli kontrollerat av en spelmoderator innan någonting händer med fusket, och under väntan på den kontrolleringen så kan en medlem bli något nervös. Dels har man inte tillgång till fusket, om man inte har sparat det själv, och man kan då börja ställa sig frågor och funderingar på om man borde skrivit något annorlunda. Genom att publicera fusket så får dels medlemmen tillgång till fusket även när det väntar på kontrollering, och sedan blir kontrolleringen på ett sätt inte lika stor och inte på samma sätt något man behöver vara nervös för.

31/07 -12 16:36 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Knewt skrev:
Okej. Först och främst går det inte att "kopieringsskydda" hemsidor. Det som hände när du laddade den här sidan och läser just detta inlägg var att sidan kopierades till din dator.

Hm, har sett sidor där det är helt omöjligt att kopiera. Vissa lyrics-sidor exempelvis. Men aok, du kan nog det där bättre.


För det andra. Att lägga in skit för att försvåra högerklick är nog bland det töntigaste en webbutvecklare kan göra. Det är inte speciellt ansvarsfullt, och det förstör oftare gemene mans surfingupplevelse än vad det hindrar kopiering.

Hm, insåg nu när jag läste igenom mitt inlägg att det inte märktes hur jag betonade mig. Var ganska sarkastisk när jag skrev det där om högerklicksgrejen.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

31/07 -12 17:51 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg


Nej, man ska inte kunna svara på "ej godkänt"-meddelanden. GoldenMew har dock varit inne på ett överklagningssystem som jag tycker låter lockande. Detta skulle isf kunna innefatta fusket/recensionen som blev borttagen i fråga.

Syftet är bara att spelmoderatorerna ska få lättare att förstå vilket fusk medlemmen menar, om någon möjligtvis klagar på att den bedömt fusket felaktigt. Hur det ska utföras spelar inte så stor roll.
Om detta var en dålig idé kan spelmoderatorerna bli bättre på att skriva vad som var fel med fusket/recensionen och vad man kan förbättra.


Därför att man som medlem kryssar för att man godkänner de regler som sidan kräver er att utgå ifrån. Bryter man mot dessa trotts ikryssande bryter bryter man mot regler oavsett om det publicerats eller inte. Att endast säga "fy" till alla fusk som är regelbrytande skulle inte leda långt.

Att endast säga "-XP" till alla fusk som är regelbrytande skulle inte leda långt.
Om man hade på det sättet som The_new_cake föreslår hade det varit okej med -XP men nu är det ju inte på så vilket innebär att fusken får vänta i en kö för att ses igenom av en spelmoderator. Så länge fusken inte ligger uppe på sidan så är det inte regelbrytande. Det är i alla fall min åsikt.


Sen gör vi en guide till hur man loggar in med. Sen kanske inte alla vet hur man byter profilbild. Vissa kanske inte har någon koll på hur man skriver gästboksinlägg eller hur man betygsätter fusk.

Alla sidor är främmande i början men man lär sig att hantera den eftersom. Att skriva en guide känns väl inte som en dum idé egentligen, men den känns högst onödig.

Jag kan ta på mig att göra en guide om inte är en för dum idé. Det hade väl dock varit bättre om någon mer "erfaren" gjorde den...


Klubbarna behöver dessutom mycket, mycket annat i förändring innan denna funktion, om det ens ska vara värt att ha kvar dem.

Ge gärna exempel! Tråden skapades för att dela med sig av sina förbättringar. :)


-XP är menat att vara ett klent straff. Varför ska man straffa någon hårt vid första misstaget? Vi har ett system innefattande olika nivåer i hur regelbrytanden ska hanteras. -XP ligger lågt på det systemet och det är ett helt okej användningsområde tycker jag. Varning däremot ligger ganska högt och är relativt svårt att få. Dessa två tillrättavisningar går inte ens att jämföra med varandra.

Det jag försöker komma till är att -XP är lika mycket som inget. Lite XP hit eller dit spelar inte någon roll för någon som bryter mot en regel.

The_new_cake: Även om idén är väl utänkt så tror jag att detta skulle leda till att folk började skriva och skicka in en mängd av "Bllllllaaaaaaabbbbllllllllllaaaaaaaaaabbbbbbbbbbbbllllllllllllaaaaaaaaa" till sidan vilket skulle göra att vi tappar våran kvalité...

(:=           
):=
|:=

31/07 -12 17:55 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Silver_: Den som vill posta sådant lär i dagsläget göra det i forumet istället. Så jag tror inte att det kommer bli ett problem, för jag ser väldigt lite sådant i forumet idag. Ser inte varför folk skulle börja med det bara för att man gör det möjligt vid fusksektionen, samma straff väntar trots allt om man skulle göra det.

Hade för den delen kunnat ta mig tiden att skriva en guide för forumet, men jag tror inte den skulle bli bra för jag känner mig själv osäker på vart en del trådar ska ligga.

31/07 -12 18:08 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

The_new_cake skrev:
Silver_: Den som vill posta sådant lär i dagsläget göra det i forumet istället. Så jag tror inte att det kommer bli ett problem, för jag ser väldigt lite sådant i forumet idag. Ser inte varför folk skulle börja med det bara för att man gör det möjligt vid fusksektionen, samma straff väntar trots allt om man skulle göra det.

Hade för den delen kunnat ta mig tiden att skriva en guide för forumet, men jag tror inte den skulle bli bra för jag känner mig själv osäker på vart en del trådar ska ligga.

Jag tror att de medlemmar som skapar en användare bara för att skicka in ett fusk inte vet så mycket om Fuska.nus forum. Dessa är mer inne i spelsektionen och kollar på fusk. Jag kan nästan garantera att det är aktivare i Fuska.nus spelsektion än i forumet vilket gör att det kan ske mer spam där...

Angende det där du sa om att du kan fixa guiden låter fint för mig. Dock tycker jag att vi ska få lite mer respons på det först.

(:=           
):=
|:=


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar