Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Guide: Köpa dator [Officiell datorköpstråd]

Svara
05/07 -12 21:36 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Editing when needed.

Eftersom fem av tio nya trådar består om datorköp så beslutar jag mig att göra en guide om vad du ska titta på och hur du ska tänka samt sidor du kan ta hjälp av när du ska välja delar till din nya dator.


  • Index

    * Att tänka på vid datorköp
    * Moderkort
    * RAM-Minne
    * Processor
    * Hårddisk
    * Grafikkort
    * Slutord
    * Uppdateringar
    * Bildskärmar (LCD/LED/Plasma)
    * Uppdateringsfrekvens
    * Responstid



Att tänka på vid datorköp
Detta är inte en guide för vilken dator som är bäst, detta får du ta reda på själv. Sväng förbi sweklockers, fråga någon kunnig eller hitta spreadsheets som kan ge dig en ungefärlig uppfattning om vilket resultat du kommer att få. Ingen vet exakt om exempelvis ett grafikkort är bra eller dåligt innan de testat dem, detsamma gäller processorer och moderkort. Kolla runt, fråga och välj!


Moderkort
I princip datorns hjärta, kropp och själ. Vad som anses som bra moderkort ändras hela tiden. Var säker på att du får rätt modell och socket på ditt moderkort så att du kan smälla in din processor. Var även säker på att ditt grafikkort och moderkort är kompatibla (googla).

RAM-minne
Detta är oftast ouppmärksammat av många, dock är det bland de viktigare komponenterna hos en dator. Även om det är en enkel sak att lägga till mer RAM-minne så kan det vara kostsamt om du inte har nog mycket. Informationen i ett RAM-minne kan kommas åt slumpmässigt och i vilken ordning som helst, därav namnet "Random Acess Memory"

Ditt moderkort och processor avgör vilken typ av RAM-minne du ska ha. Äldre datorer och moderkort använder sig ofta av DDR, lite nyare datorer använder DDR2 och det senaste är DDR3. DDR4 är i utveckling men jag själv vet inget om den serien än. Om du ska uppgradera - ta reda på vilken typ ditt nuvarande ram minne är

4GB räcker långt och väl till standardanvändare.
+6GB är mer än acceptabelt till ni som använder mer kraftfulla spel.



Processor
Som många vet så är Processorn hjärnan i datorn och därefter dess viktigaste komponent. Debatter går oftast mellan Intel vs. AMD processorer.

Intel är kungen av processorer i nuläget, de utklassar AMD i kraftfulla processorer. Prismässigt dock så är ofta AMD ett bättre val. Exempelvis så är Phenom II X4 965 ett av AMDs lite vassare processorer och kan ge liknande resultat som en Intel i5-680

Många hakar upp sig vid klockfrekvens och antal kärnor. Det finns även andra saker som avgör hur snabb processorn är. Cache-minnen inbyggda i processorerna är snabbare åtkomliga än RAM-minnet i datorn. Ju större och snabbare de här minnena är desto bättre.

Har du en stationär dator och vill köpa en ny, lös processor för att uppgradera den måste du hålla koll på vilken sockel (kontakten på datorns moderkort) processorn är byggd för, och exakt vilka processorer som ditt moderkort kan hantera. Detta bör hittas i medföljande dokumentationer.



Hårddisk

Storleken på hårddiskar är i regel inget som är absolut i köp av dator, du kan alltid köpa större och mer rymliga hårddiskar till ett förmånligt pris. För enkelhets skull så är hårddisken platsen där all information sparas och stannar när datorn stängs ned, det försvinner alltså inte såsom RAM-minnet. Vanliga 3.5-tums hårddiskar finns i alla möjliga storlekar efter dina behov.

Något som kan anses som tänkvärt är om du ska köpa en SSD (Solid State Drive) hårddisk. Dessa är på ren svenska snabbare, tystare och mycket mindre känsliga. Behöver du en hårddisk som är ordentligt snabb så är en SSD hårddisk valet för dig. Dock lämnar en SSD hårddisk ett relativt stort hål i plånboken.



Grafikkort

Grafikkort eller Video kort genererar signaler till bildskärmen som ger upphov till bilder.
För er som funderar på vilket grafikkort som är bäst så vill jag hänvisa er till http://www.tomshardware.com/, detta är ohotat den bästa sidan för er som vill ha information svart på vitt vad ditt grafikkort erbjuder.
Ett par småsaker ni kan ha i åtanke när ni köper grafikkort är följande:

* Prestation: Ett långsamt grafikkort kommer ge dig hackiga och långsamma bilder när du ställer höga krav på ditt kort, när ett snabbt grafikkort kommer klara detta galant. Detta mäts i MHz.

* Oljud: Ett grafikkort som ger ifrån sig mycket oljud är bara ett irritationsmoment. Dessa är dock inte lika vanliga.

* Kraftåtgång/Värmeproducering: Grafikkort som kräver stor mängd ström genererar ofta mycket värme. Ett kort som inte kräver lika mycket ström kan vara behagligt både för rumstemperatur, miljö och plånbok.

Det finns idag två stora tillverkare av grafikkort: ATI/AMD och NVIDIA GeForce.

AMD's senare grafikkort har ett fyrsiffrigt namn. De två första siffrorna berättar vilken serie du tittar på, de två sista berättar hur bra grafikkortet är i jämförelse med övriga kort i samma serie. Detta betyder att 4750 är bättre än 4710.

NVIDIA använder samma princip men med tresiffriga produkter där första siffran är serienumret, ex. GT5xx. De två sista siffrorna beskriver prestandan inom generationen. Det betyder att GT 570 är klart bättre än GT 510.


Bildskärmar
Bildskärmen är bland de viktigaste komponenter hos en dator, utöver att den ska producera en bild som är synlig för ögat så kan användarens upplevelse förändras i stor grad beroende på hur skärmen ser ut och vilka egenskaper den har.

Här listar jag några för- och nackdelar för respektive skärmtyp.

Fördelar med en LCD-skärm:

Kan tillverkas i mindre format, ex. plattare, mindre eller mer kompakt utan att påverka prestanda. Nästan alla format är möjliga.
Väger inte oerhört mycket.
Kapabel till otroligt höga skärmupplösningar.
Är billigare i mindre storlekar jämfört med andra digitala bildskärmar.

Nackdelar med en LCD-skärm:

Kräver bakbelysning, vilket ger en aningen sämre prestation vid visning av svärta.
Livslängden är relativt kort jämfört med andra skärmar.

Fördelar med en LED-skärm:
Väger mindre än LCD-skärmar.
Går att göra tunnare än många andra skärmar.
Kostar endast lite mer än en LCD skärm. Drar även lite ström och ger därefter inte mycket värme ifrån sig.
Bra färgåtergivning och svärta.
Lång livslängd.

Nackdelar med en LED-skärm:

Kan ha problem med att få jämn belysning i vissa lägen.

Fördelar med en plasmaskärm:
Bättre betraktningsvinklar än hos LCD-skärmar.
Utmärkt kontrast och svärta.
Finns i väldigt stora upplösningar.
Mycket snabba bilduppdateringar

Nackdelar med en Plasmaskärm:

Tillverkas väldigt sällan i små format.
Väger mer än andra skärmar, drar mer ström och genererar mer värme.
Vissa problem med "inbränning" av statiska bilder, dock högst temporärt på dagens Plasma-skärmar.

Bildfrekvens
Uppdateringsfrekvensen mäts i hertz(Hz) och detta värde avgör hur ofta skärmen uppdaterar bilden. Har en skärm för låg frekvens så kan bilden upplevas flimrig och hackig, därefter blir den ofta jobbig att titta på när du använder den under längre tid. Har skärmen dock en hög frekvens så blir bilden mycket smidigare, du kan därefter inte "se" bilden uppdateras och flimmer och hack blir näst intill omärkbart.

Något att tillägga är att en skärm har bara en viss kapacitet till att visa ett visst antal bilder per sekund (fps) som går hand i hand med uppdateringsfrekvensen. En bildskärm på 120 Hz är kapabel till att visa högre bildsekvenser per sekund än en bildskärm på 60-75 Hz.

Responstid
Respondstid kallas oftast svarstid eller reaktionstid, det här visas i dina specifikationer under benämningen millisekunder (ms) där större delen av de nyare datorskärmar ligger runt 2-7 ms i svarstid.

För att få ut en siffra för responstiden så mäter man hur snabbt en bildpunkt kan uppdateras, om uppdateringen sker långsamt så kan det i sin tur ge eftersläpningar och skuggeffekter i bilden.

Det finns flera olika sätt att mäta responstid på som man kan använda sig av:
Grå-till-grå även kallad g-t-g eller midtone
Svart-vit-svart
Svart-vit
Vit-svart

Det metoderna ovan betyder är hur snabbt skärmen kan byta mellan de olika färgerna. Detta skiljer sig från normal användande dock. Vad som ofta händer vid normalt användande är att bilden oftast ändras mellan färg- och gråtoner. Vilken panel skärmen använder har också en stor betydelse då dessa uppför sig olika. Att en skärm har snabba växlingar mellan svart-vitt-svart betyder inte att den har snabba växlingar av mellantoner.

Slutord

Det här är vad jag anser kan vara bra att hålla koll på för ni som köper en dator, väljer ni att bygga en dator kommer ni i underfund med saker såsom nätagg, nätverkskort och vilket moderkort ni ska använda. Vid färdigbyggda datorer är detta oftast inte ett viktigt område att gräva sig ned i.

Har jag glömt något så tveka inte på att skriva detta här alt. skicka ett pm.



Uppdateringar
1.0: Guide klistrad.
1.1: Uppdaterade SSD hårddiskar.
1.2: Lade till ett index.
1.3: Lade till information angående bildskärmar samt. svarstid och bildfrekvens.
1.4: Moderkort


Senast redigerat 14/04 -14 14:50

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

05/07 -12 21:59 boddi88

boddi88

1039 XP 294 inlägg

Grym guide! Kan dock allt typ ;)

Dafuq did i just read..

05/07 -12 22:14 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

boddi88 skrev:
Grym guide! Kan dock allt typ ;)

Du gör inte femtioelva trådar om vad du ska inhandla till datorn dock. Skapade guiden endast i syftet av att minska på alla dessa "Vilket ska jag köpa" och "Hur vet jag vilken som är bäst?" trådar.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

05/07 -12 22:19 boddi88

boddi88

1039 XP 294 inlägg

Mal_ganis skrev:
boddi88 skrev:
Grym guide! Kan dock allt typ ;)

Du gör inte femtioelva trådar om vad du ska inhandla till datorn dock. Skapade guiden endast i syftet av att minska på alla dessa "Vilket ska jag köpa" och "Hur vet jag vilken som är bäst?" trådar.

Bara för att jag inte gör många trådar om det betyder inte att jag inte kan det.
Och jag vet varför du skapade tråden.

Btw, du borde lägga till lite mer om modekort, vissa har ju små skärmar som gör att man kan reseta datorn om man har tex overclockat den för mkt, och lite mer om kontakter eller nåt.. :) Och skillnaden mellan USB 3/2 och esata. Och en sak till, kanske om skärmar tex. om "ms" och de olika kontakterna o upplösningarna och de olika storlekarna (Hanslar ju inte om hårdvaran i datorn så du behöver inte skriva om det men tror kanske att några skulle vilja veta lite om skärmar.)

Dafuq did i just read..

05/07 -12 22:37 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Bra jobbat!
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Jag sänder ett meddelande til Fix_d och ber honom klistra den.

05/07 -12 23:19 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Bra jobbat! Tycker även man ska hålla koll på vilken typ av hårddisk det är (framförallt om det är SSD eller inte), då det har en stor betydelse på hastigheten.

06/07 -12 00:07 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Klister applicerat.


Daxter_SSJ4 skrev:
Bra jobbat!
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Jag sänder ett meddelande til Fix_d och ber honom klistra den.


Ett FYI till framtiden: Bara jag och FIQ har tillgång till forumets klistertub.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

06/07 -12 00:24 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Känns bra att vara en go to-guy :)

Bra guide förövrigt, lovar att jag hade klistrat om det var mitt beslut :]

Coucou

06/07 -12 00:33 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

GoldenMew skrev:


Okej, jag antog att Fix och Forsa gjorde sådant eftersom de var forummoderatorer. Ser inte dig allt för ofta, så jag hade glömt att du var ansvarig.

07/07 -12 11:43 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

The_new_cake skrev:
Bra jobbat! Tycker även man ska hålla koll på vilken typ av hårddisk det är (framförallt om det är SSD eller inte), då det har en stor betydelse på hastigheten.


Gjort och gjort! Tack för synpunkten!

boddi88 skrev:


Fixar det nästa update när jag får tid.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

21/08 -12 12:06 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

boddi88 skrev:


Lade till information angående skärmar, bildfrekvens och svarstid!

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

02/10 -12 14:20 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Denna tråden är numera officiell tråd om datorköp, alla frågor om datorköp bör ställas i den här tråden från och med nu.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

09/07 -13 23:38 cbgaming

cbgaming

172 XP 26 inlägg

Vill bara säga att de finns större hårddiskar än 2tb:p förövrigt bra guide(:

10/07 -13 23:56 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

cbgaming skrev:
Vill bara säga att de finns större hårddiskar än 2tb:p förövrigt bra guide(:

Mind = Blown, vem kunde ha trott det? Kan tillägga att posten skrevs förra året då 2TB var bland det största inom 3.5-tums diskar som fanns på marknaden, något man kunde ha funderat på kanske? Det står ju faktiskt "I nuläget" vilket avser Juli förra året.


Senast redigerat 10/07 -13 23:58

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

11/07 -13 00:33 cbgaming

cbgaming

172 XP 26 inlägg

Mal_ganis skrev:
cbgaming skrev:
Vill bara säga att de finns större hårddiskar än 2tb:p förövrigt bra guide(:

Mind = Blown, vem kunde ha trott det? Kan tillägga att posten skrevs förra året då 2TB var bland det största inom 3.5-tums diskar som fanns på marknaden, något man kunde ha funderat på kanske? Det står ju faktiskt "I nuläget" vilket avser Juli förra året.



Oj förlåt, tråden låg så högt upp i listan så att jag tog förgivet att den var ny. Men det stämmer ju ee du säger att 2tb var det största då(:

14/04 -14 17:07 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Tänkte göra en liten uppdatering här så att tråden håller en viss kvalitét.

Håller mig i nuläget till inet som leverantör för hårdvara och dyl. Har aldrig träffat ett bättre företag som varit så tillmötesgående som dessa, baserar min åsikt på ca 20st beställningar för både mig och alla jag hjälpt bygga en dator ihop med. Fraktfritt dessutom.

Tänkte slänga ut några köpförslag i varierande prisklasser om det finns intresse.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar