Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Hur man planterar träd!

30/06 -12 21:03 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Efter en lång diskussion med några polare från södra delen av landet så kom jag in på ämnet med skog och skogsplantering. Jag kom snabbt i underfund med att de inte hade en aning om hur det gick till och antog istället att man planterade träd med en maskin som sådde frön i skogen.....

därför ska underbara jag berätta hur det går till! ^^ Jag har varit en skogsplanterare i sex år och känner att många tror sig veta att skogsplantering är ett enkelt yrke.

Skogsplantering är till att börja med ett slitjobb, det innebär hårt arbete med monotoma rörelser och medför stora påfrestningar på kroppen.

Skogplantering i sig är inget svårt, men otroligt påfrestande för kroppen vilket gör arbetet tungt och slitsamt. Därefter svårt.


Löner baseras i största delen av fallet på ackord, d.v.s. du får betalt per utfört arbete, i detta fall per planterat träd. Vanligtvis får en planterare betalt mellan .40 - .60 kr/planta av företag, hos privatpersoner betalas ofta mellan .80 - 1 kr/planta.

En normal planterare kan sätta runt 1200-1400 plant om dagen, en erfaren och motiverad plantsättare sätter dock mellan 2000-2700 om dagen. Vi kliver i snitt upp klockan 05:30-06:00 och kommer hem 18:00-19:00.

Plantsättning innebär att du som person går på ett hygge (skövlat skogsområde), som har blivit antingen höglagt eller harvat inom en markberedning,och planterar små plantor bestående av antingen gran eller tall, dessa ska ned i marken på ett bra sätt så att plantan kan växa till ett träd. . Markberedning görs med avsikt att vända torvor och därefter skapa jordområden där träden kan planteras.

Utrustningen som en planterare använder är bl.a. :

* Planteringsrör
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek
* Bälte med hållare för kasetter (kan ersättas med korg)
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

* Bärmes (Bärram)
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Detta är alltså utrustning som används, vid sidan om din egen kropp. Uppgiften som en plantsättare har är att plantera skogplantorna på passande områden.

För att enklare ge en förståelse på hur planteringen fungerar så hänvisar jag gärna till en film om plantering som ni kan hitta här.
Filmen är hämtad från http://skogssverige.se/

Jag själv är dock öppen för alla frågor angående skogsplantering.

Så med lite inblick i yrket så frågar jag er, har ni planterat? Eller gör ni fortfarande det? Vad tycker ni om jobbet eller folk som arbetar med det?



People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

30/06 -12 22:01 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Jag har planterat en del skog efter stormen Gudrun (eller ja... var väl ett bra tag efter). Det var helt klart slitgöra, och även om jag inte gjorde så mycket så hade jag ont länge i kroppen. Det är inget som jag skulle vilja ha som jobb.

30/06 -12 22:12 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Har själv hängt med farsan och planterat och visst tar det på krafterna men det är i alla fall ett naturnära jobb och förmodligen ingen chef som stirrar en bakom axeln. Kanske ok i några dagar men jag skulle nog välja ett mindre slitsamt jobb.

(:=           
):=
|:=

30/06 -12 22:47 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Silver_ skrev:
Har själv hängt med farsan och planterat och visst tar det på krafterna men det är i alla fall ett naturnära jobb och förmodligen ingen chef som stirrar en bakom axeln. Kanske ok i några dagar men jag skulle nog välja ett mindre slitsamt jobb.


Vissa säger det ja, jag tycker om jobber även om det är slitsamt. Basen behöver ju oftast inte kolla över axeln, han ser ju svart på vitt om du gjort ditt jobb bra eller inte. ^^

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

01/07 -12 10:23 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Wilder787

Jag planterade en del granplantor, i vår egna skog, som sommarjobb. :)

02/07 -12 02:18 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Housecat

Sommarjobbar ju för fan med att plantera granjävlar, gör det för hand med en jävla spade, 100 plantor tar för tusan 4 timmar typ

02/07 -12 12:52 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Jag har planterat ett äppelträd en gång. Det var hos min moster, men hon flyttade året därpå, så jag fick aldrig veta hur det blev med det.

Förvånad över att så många här har planterat träd. Det känns som att det inte borde vara en alltför vanlig aktivitet.

02/07 -12 19:32 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Housecat skrev:
Sommarjobbar ju för fan med att plantera granjävlar, gör det för hand med en jävla spade, 100 plantor tar för tusan 4 timmar typ

Vad får du per planta med en plantspade då?



Daxter_SSJ4 skrev:


Tvärtom, det är ett eftertraktat sommarjobb tack vare möjligheterna att tjäna pengar.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

04/07 -12 17:48 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Vilket jävla jobb haha. Planerade några ungträd förra sommaren då jag jobbade två veckor och vill minnas att det var ansträngade som tusan. Är dock osäker på om det berodde på värmen eller astt bära, plantera och springa med vattenhinkar fram och tillbaka. Kan förstå att det är eftertraktat ändå, träd är mysiga. Men skulle själv aldrig klara av det under en längre period.

04/07 -12 23:51 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Housecat

Mal_ganis skrev:
Housecat skrev:
Sommarjobbar ju för fan med att plantera granjävlar, gör det för hand med en jävla spade, 100 plantor tar för tusan 4 timmar typ

Vad får du per planta med en plantspade då?




80 kronor / timmen, så det är riktigt bra betalt

05/07 -12 20:28 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

[quote=Housecat]
[/quote]

80 kronor / timmen, så det är riktigt bra betalt [/quote]

Tycker du? Jag sätter plant för ca 25*6 = 151 kr/timmen (25 kr / kassett, sex kassetter per timme)

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

06/07 -12 01:53 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Housecat

[quote=Mal_ganis][quote=Housecat]
[/quote]

80 kronor / timmen, så det är riktigt bra betalt [/quote]

Tycker du? Jag sätter plant för ca 25*6 = 151 kr/timmen (25 kr / kassett, sex kassetter per timme)[/quote]
Du är 19, jag är sexton och det är mitt första sommarjobb (:

18/09 -13 01:23 ChrisRogers

ChrisRogers

0 XP 1 inlägg

Kanske lite sent svar men jag har precis tagit bort stubben efter en trädfällning utförd av några experter. Nu skall jag försöka odla men är helt chanslös och känner att det är hopplöst. Jag kommer betala även för det jobbet.

Chip!


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar