Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Håkan Juholt avgår som partiledare för Socialdemokraterna

Svara
21/01 -12 15:31 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Jag tänker inleda detta med en kommentar jag skrev på Håkan Juholts sida på Facebook alldeles innan uttalandet igår. Eftersom kommentaren hittills fått 14 "gilla"-markeringar antar jag att jag fått fram det jag vill och ser inte varför jag inte ska kunna posta det även här:

Richard skrev:
Jag förstår inte hur Sveriges politik, Sveriges media och Sveriges befolkning fungerar i dagens samhälle. Våran sittande partiledare för Socialdemokraterna, Håkan Juholt, är den första politiker jag som ungdom verkligen sett ha en fyllning av guld med diamantkant.

För snart ett år sedan tillsattes Håkan som partiledare för Socialdemokraterna. Jag satt och kollade på hans inledningstal av en ren slump hemma hos min farbror (som även är en nära vän) och både han och jag påpekade direkt att vi fattade tycke för Juholt i fråga (och han är inte ens socialdemokrat). Detta verkade det även som att de allra, allra flesta av politikerna som besvarade hans tal tyckte.

Efter en stund kom Juholts första hinder, han fick hem pengar som han inte skulle ha. Detta var en sak som en vanlig människa skulle få en tillsägelse om och betala tillbaka. Men, så fungerar det inte när det är en politiker! Håkan skötte missen utmärkt privat men tack vare Sveriges media och befolkningens brister i eget tänkande på grund av just median blev händelsen en förstorad helvetes-situation!

Detta blev därav grunden för något som INGEN politiker skulle ha kunnat hantera bättre än Juholt har gjort. Med detta menar jag inte att "Håkan är en skicklig politiker och pratar bättre än alla andra" utan jag syftar istället på att tack vare processen som media idag har tagit vid, vid denna händelse, och Sveriges befolknings nonchalans har det skapats en utveckling som oavsett bakgrund eller person skulle ha fält precis vem som helst. Kommande småmissar som alla politiker gör förstoras enormt och skapar vardera en nyhet som kommer ut till Sverige som något som är unikt för just denne partiledare!

Om inte detta hade varit nog bevisar Socialdemokraternas medlemmar gång efter gång sina egna brister i den politiska sitsen. Problemet i sig är inte längre ett problem som Juholt har orsakat, utan anledningen till att den fortfarande är den största fokusen bland median är på grund av hela det socialdemokratiska partiet. Det har blivit en fråga som inte längre handlar om felet han gjorde i början, och heller inte de missar som skett i efterhand.

Håkan Juholt har i dagsläget många mot sig och oavsett politisk status eller inriktning säger alla samma sak. Problemet ligger dock i att långt ifrån alla dessa grundar sina åsikter på sig själv. Åsikter grundas på media, på andra politiker och på att inte se ”fel” ut, utåt. Jag säger inte att mina åsikter jag tagit fram här är korrekta, men jag tänker efter mig själv. Och jag uppmuntrar alla att göra det. Jag säger inte heller att alla som är emot honom som partiledare utgår från annat, men långt ifrån ingen gör det.

Jag tror att Håkan kan göra en underbar insats som partiledare för Socialdemokraterna i kommande tid och politiska val. Och jag vet att fler än jag känner samma sak.

Jag hoppas även att det snart kommer ut i allmänheten det jag skrivit, att människor kommer att få höra något som ger dem styrkan att mer än nu utgå efter eget perspektiv.

Nu blev det en extrainsatt Rapport på SVT 1. Om Håkan måste avgå blir jag väldigt missnöjd. Så jag avslutar texten här.

Och hej förresten, jag är en 16 år gammal skolelev från Söderhamn.


Jag vet av tidigare diskussioner att det är få på Fuska.nu som är vänsterställda när det handlar om politik och jag vet att allt fler tycker illa om Håkan Juholt. Med andra ord förväntar jag mig inte speciellt många instämmande svar, men jag känner ändå att jag vill föra en debatt om ämnet.

Andra kommentarer från min sida är väl att jag är missnöjd som fasen över hur Sveriges häxjakt lett till detta. Håkan var den första politiker jag verkligen tyckt om (enda sedan jag såg hans inledningstal) och jag är besviken över Sverige, media och Socialdemokraterna för tillfället. That's all.



http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

21/01 -12 15:39 Nonzi

Nonzi

14508 XP 1236 inlägg

Vänstern är den enda rätten vägen för Sverige att gå om vi inte vill glida tillbaka till det gamla ståndsamhället(Som vi nu håller på att göra)

I am ripper....slasher....gouger.
I am the theeth in the darkness.
The talons in the night.
Mine is strength...and lust...and power!

21/01 -12 15:49 Kastrullo

Kastrullo

840 XP 173 inlägg

Så jävla rätt.

21/01 -12 16:48 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Poängen med Debatt-forumet är att det ska innehålla seriösa diskussioner med högre kvalitetskrav än resten av forumet. Håll er borta från "+1"-inlägg och inlägg bara bestående av image macros och försök gärna att motivera era åsikter. Tråd rensad.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

21/01 -12 17:25 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Hatar snubben skönt att han är borta.

Wii U PS4 XBone PC

21/01 -12 18:11 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen ToonLink

Tråkigt för er Socialdemokrater att Juholt avgår. Jag själv är Folkpartist så har väl inte så mycket att säga om saken.

Jag hade nog antagligen varit Socialdemokrat om inte Socialdemokraterna inom kommunen jag bor i missköter sig helt totalt enligt mig. Lägger ner skolor så att elever får åka 5-6 mil till skolan (högstaidet), och vad har man då för liv när man kommer hem? Läsa läxor -> äta mat -> duscha -> sova. Livet är inte lätt på landsbygden.
Vid den punkten brast mitt förtroende för Socialdemokraterna (då inom kommunen). Har inte så bra koll på just Socialdemokraterna i dagens läge, mer än att de försöker höja skatten och göra det mesta inom Sverige så privat som möjligt (?), såsom sjukvård (privata vårdcentraler finns det ju gott om, så är det jag bland annat syftar på).

21/01 -12 18:55 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

ToonLink skrev:
Har inte så bra koll på just Socialdemokraterna i dagens läge, mer än att de försöker höja skatten och göra det mesta inom Sverige så privat som möjligt (?), såsom sjukvård (privata vårdcentraler finns det ju gott om, så är det jag bland annat syftar på).

Fel. Socialdemokraterna vill höja skatten, ja, men detta är för raka motsatsen än det du beskriver.

Moderaterna och Högern vill sänka skatterna och privatisera företag och kommunala verksamheter medan Socialdemokraterna och Vänstern vill höja den och därigenom göra verksamheter kommunala. Läs mer om kommunism (Vänstern, indirekt) och kapitalism (Högern, indirekt).

Jag vill dock inte få denna tråd till diskussion om de olika politiska inriktningarna. Så, Håkan Juholt i topic.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

21/01 -12 19:28 Frisko

Frisko

15348 XP 455 inlägg

Jag är kluven. Jag tycker om Juholt, han är skön. Dessutom en oerhört skicklig retoriker. Däremot är jag osäker på huruvida svenska folket håller med mig eller inte. Om så inte är fallet (vilket jag kan tänka mig) så var det nog lika bra att han avgick. För partiets skull. Tyvärr.

De eller dem?

22/01 -12 00:18 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Diggade gubben, tråkigt att han avgår.

Men alla politiker är ersättliga. Folket (genom massmedia) har gett sin syn på saken, Juholt får helt enkelt lämna plats för någon annan.

Tonight's the night.

22/01 -12 15:36 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Jag är i djup sorg. Tack vare honom har fler gått över till min kära höger. Han har värvat fler väljare till moderaterna än Reindfeldt. Tack, Håkan.

ToonLink skrev:
Tråkigt för er Socialdemokrater att Juholt avgår. Jag själv är Folkpartist så har väl inte så mycket att säga om saken.

Kul, jag är också folkpartist, samt medlem i Liberal Ungdom.

7 år på fuska.nu

22/01 -12 16:10 repli

repli

9026 XP 509 inlägg

Kan inte göra mer än att instämma faktiskt. Precis den uppfattning jag har om saken. xP

Want some chocolate?

22/01 -12 19:15 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Ush. Luktar sosse om hela tråden.

Såg aldrig partiledardebatten pga allmänt ointresse för den röd/blåa kampen, men som oinsatt kan jag väl inte direkt säga att jag direkt fick se Juholt in action någon gång. Så om han är en skicklig retoriker eller w/e har jag ingen aning om.

Jag tycker emellertid inte att bostadsbedrägeriet är försvarbart på något sätt, som du försöker få fram. Och nej, medelsvensson hade inte bara behövt "betala" tillbaka. Bidragsfusk kan ge fängelsestraff om man har otur. Att det dessutom går att anknyta till den skattepolitik vänstern förespråkar gör det hela ytterst ironiskt och inte minst kontroversiellt.

Över lag säger jag väl som Jimmie Åkesson, att Juholts roll som partiledare hamnade snett redan från början.


För övrigt så har media en stor inverkan på demokratin. Det är inte för intet man använder uttryck som "den tredje statsmakten". Egentligen är det skönt som fan att socialdemokraterna faller offer denna gång. Har du någonsin reflekterat över hur media behandlar Sverigedemokraterna? :)


Och nej, vem som nu sade det, sossarna vill inte privatisera sjukvård. Privatiseringsfrågan är i princip det enda jag verkligen gillar med socialdemokraterna.

Have I ever told you the definition of insanity?

29/01 -12 23:00 Paulinho

Paulinho

2919 XP 297 inlägg

Det var väl på tiden.

Våldtäkt är roligt, men bara om du blir våldtagen av en Clown.
Livet är som en tärning, det bästa man kan få är sex.

15/02 -12 18:37 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg

Grabben gjorde väl inget annat än att tog snesteg efter snesteg? Anklagade Reinfeldt för att ha blandat in SD i Sveriges försvarspolitik (eller hur det nu var, är inte riktigt säker) trots att de bestämde det typ.... 4 år? Innan SD ens kom in i Riksdagen!

Bostadsbedrägeriet var jävligt dumt gjort också, politiker eller ej tycker jag de är drygt och dumt gjort. Det är något han skulle haft koll på, och vad förväntar man sig när något sånt kommer ut? Det är inte direkt så att Reinfeldt skulle kommit lindrigare undan än vad Juholt har.


Är väl inte sosse direkt, snarare höger. Men i dags läget skulle jag inte rösta på någon utav dem. För jag finner inget dom säger något jag är nöjd med.

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

15/02 -12 19:53 Frisko

Frisko

15348 XP 455 inlägg

niwn skrev:
Bostadsbedrägeriet var jävligt dumt gjort också, politiker eller ej tycker jag de är drygt och dumt gjort. Det är något han skulle haft koll på, och vad förväntar man sig när något sånt kommer ut? Det är inte direkt så att Reinfeldt skulle kommit lindrigare undan än vad Juholt har.

Intressant perspektiv: http://viktor.tullgren.net/2011/10/13...

De eller dem?

16/02 -12 06:53 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg

Frisko skrev:
niwn skrev:
Bostadsbedrägeriet var jävligt dumt gjort också, politiker eller ej tycker jag de är drygt och dumt gjort. Det är något han skulle haft koll på, och vad förväntar man sig när något sånt kommer ut? Det är inte direkt så att Reinfeldt skulle kommit lindrigare undan än vad Juholt har.

Intressant perspektiv: http://viktor.tullgren.net/2011/10/13...


Jag ska läsa de där sen när jag har piggnat till lite (:

Kanske ska påpeka att jag inte tror att Juholt försökt fuska till sig pengarna, utan snarare att han inte varit uppmärksam nog och tänkt på vad reglerna faktiskt säger och betyder.

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar