Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Konstruktiv kritik (2)

12/02 -12 21:51 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

NU loggar jag in här igen för att visa upp vad jag har skrivit. Säg vad ni tycker nu. :)

”Varför händer det här hela tiden?” Detta är inte första gången som jag går omkring på kyrkogården där min fru begravdes, mitt i natten medan snön färgar hela världen vit. Det enda som lyser upp kyrkogården är månen och en lampa borta vid redskapen. Där ser jag dig igen, jag vet att det är du, fast att jag inte ser ditt ansikte. När jag närmar mig dig så blir du mindre och mindre. Hur går det till? Jag hoppas hela tiden på att du inte ska försvinna. När jag kommer fram till platsen där du stod så finns bara en liten svart sten kvar, jag faller på mina knän och tar upp stenen. Snart är min väska full av de där små stenarna. Jag vill bara träffa dig igen. Jag bestämmer mig för att åka hem igen. Gatorna är helt tomma på folk och mitt enda sällskap är whiskeyflaskan, den enda vän som jag fortfarande kan lita på.

När jag ska låsa upp dörren till huset så går det inte, jag lyckas inte sätta nyckeln i nyckelhålet. Jag börjar skratta lågt för mig själv och tänka på en annan sak, men tillslut så är det bara jobbigt. ”Fan!” Enda lösningen som kommer upp i huvudet på mig är att trycka på dörrklockan. Min son är där inne och han vet vad som händer ifall han inte öppnar. Jag trycker på dörrklockan flera gånger och det går nästan en halv minut innan han öppnar. ”Va fan öppnar du inte snabbare, det är som att du vill ha stryk, ungjävel.” Jag var förbannad, kan han inte gå lite snabbare så att jag slipper stå ute och frysa? Kan han inte skaffa sig lite självinsikt någon gång? ”Du, grabben, kom hit!” Han svarade ”Okej” som en mes, jag får skämmas över att ha honom som son fast att folk inte är omkring oss. Jag tog tag honom i axeln och drog honom mot dörren. ”Du ska ut, så ska du få se hur det känns.” Jag knuffade han mot marken och det enda han hade på sig var ett par byxor och en långärmad tröja. Inte brydde jag mig, fast att det var vinter och ett svagt snötäcke täckte allt. Jag såg hur han låg där och kollade på mig, samtidigt som snön som snöade ner landade på hans ansikte och smälte. Jag visste inte ifall han grät eller ifall det var den smälta snön som blötte ner hans ansikte. Helt plötsligt stängde jag bara dörren. Tio sekunder gick och sen så började han ringa på ringklockan. Jag gick upp mot mitt rum och hämtade baseballträet. Han började ringa mer frekvent och när jag öppnade dörren så höjde jag slagträet och när jag skulle slå honom så började han skrika. ”Neeeeeee…”

Jag vaknade upp av att jag ramlade från sängen. Min axel värkte och jag tänkte på att detta inte var första gången som detta hände. Denna dröm hade jag drömt flera gånger, och det var bara en sak som skiljde sig varenda gång. Jag sov på översta sovplatsen i en våningssäng, jag gillade den säkra känslan av att vara en bit ifrån allt. Det var mitt i natten i fängelset och det enda man kunde höra var Jefferson som snarkade 15 celler bort från mig. Hur kunde Jefferson överleva? Han var en pedofil och de är de mest hatade i hela fängelset. Antagligen för att de andra fångarna tänker sig att det hade kunnat vara deras ugnar som han satte på. Vissa säger att de ska döda honom bara för att han snarkar som en gris. Ändå har det inte hänt ännu, men jag är säker på att han inte kommer ta sig levande ifrån detta fängelse. Ingen skyddar honom, och utan skydd så är du så gott som död, även ifall du bara är en simpel tjuv. Jag försökte klättra upp till min bädd, men det gjorde för ont i axeln, så jag la mig på nedersta bädden.



Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

12/02 -12 22:31 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

The fuck är detta? För mycket för att jag ska orka läsa utan att veta va det är.

12/02 -12 22:34 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Boktext. :)

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

13/02 -12 14:25 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

Väldigt bra.

(????)??

13/02 -12 15:59 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Bra!

13/02 -12 17:00 Hyrule

Hyrule

8428 XP 582 inlägg

Relativt bra skrivet!

13/02 -12 17:19 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Önskar att jag kunde läsa allt, men designen här på fnu dödar mina ögon >:

Have I ever told you the definition of insanity?

13/02 -12 21:59 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen ToonLink

Hyfsat bra.

Fast, min Nationella MVG-uppats i nian slår ju denna med god marginal.

14/02 -12 00:20 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

ToonLink skrev:
Hyfsat bra.

Fast, min Nationella MVG-uppats i nian slår ju denna med god marginal.


Ja, annars vore det ju riktigt illa, detta var ju bara en A4

andra kapitlet kommer upp om någon dag. Jag kör på korta kapitel och det hela kommer ju inte vara riktigt bra förens ni har fått se hela historien. Lite konstruktiv kritik skulle inte skada, eftersom allt går att förbättra. Tror jag kör på detta spåret (även fast att kapitel två skiljer sig ordentligt i form av stil osv) fast att jag fick bättre kritik för min första text, den var helt enkelt inte passande, kill your darlings som man brukar säga.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

14/02 -12 13:23 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Moar, plox!

Vill helst inte agera språkpolis, men i mitten av andra stycket stod det han istället för honom.

Sedan, eftersom att detta är en boktext, underlättar det alltid med personbeskrivningar. Beskriv gärna huvudpersonens utseende eller särskilda drag med någon mening här och där för att göra dem mer levande.
Försök även att beskriva omgivningen med mer än vad som "syns". Det kan kännas mer som en kuliss än en riktig plats, blanda gärna in fler sinnen som exempelvis dofter.

Pröva att börja stycken med en dialog, för dynamikens skull!

Bra spänningskapande och mycket bra grammatik.

En text som denna kräver ett serifftypsnitt, så inte konstigt att det blir jobbigt att läsa. :c

14/02 -12 16:21 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Ska tänka på det, tack för den konstruktiva kritiken! :)

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

14/02 -12 16:55 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Håller med Danne_00.. Klarar verkligen inte av att läsa längre texter här på sidan .___.

Wii U PS4 XBone PC

14/02 -12 19:31 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Om vi ska diskutera själva upplägget känns det som en relativt bra start på en berättelse. Jag anser inte, till skillnad från wtfwjd, att du behöver lägga in fler beskrivningar nu i starten. Detta är något som ska byggas upp under första halvan av den färdiga texten (på ett ungefär).

Du har lite halvkonstig svenska. Det är svårt att leva sig in i texten på grund av några grammatiska fel, lite fel i skriftens upplägg och lite halvbra användning av ord. Ett exempel på detta är din överanvändning av "så".

När du skriver, tänk på att använda korrekt tempus på orden och meningarna du använder. Försök även att använda ord som passar ihop med varandra i de stycken de ligger i. Din nuvarande text ger en känsla av frånvaro och osammanhängande i genre och stil, trots att texten rent som berättelse håller samman. Tänk även på din användning av skiljetecken.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

14/02 -12 21:16 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Ska absolut tänka på det! :) Jag ska göra om första kapitlet en del. Kan ladda upp det senare någon gång. fall ni tycker det är jobbigt att läsa texten så är det ju bara att kopiera in i word. :)

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

14/02 -12 22:09 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Någonting som kan förbättra din text avsevärt är om du byter ut några vardagliga ord till synonymer. Använd synonymlexikon på nätet.

Ger förvånansvärt bra resultat.

7 år på fuska.nu


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar