Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Min egen kokbok!

Svara
16/01 -12 17:29 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Så efter tre månader som bestått av makaroner och bacon, potatis och köttbullar eller nudlar så har jag bestämt mig för att börja äta nyttigare och mer varierat. Därför frågar jag er fnuare om recept.
Det kan antingen var er familjs hemliga recept på köttgryta eller någon länk ni har kommit över på internet.
Kom ihåg att jag inte är någon mästerkock så inget för komplicerat. Ni får gärna ta med i beräkningarna att jag är student, jag har inte råd med oxfilé och sådant. ;__;

Jag tar emot det mesta, frukost, middag och efterrätter. ALLT!



Coucou

16/01 -12 19:51 Mak_Elite

Mak_Elite

12361 XP 489 inlägg

Fattiga riddare kan göras på torrtbröd..

http://www.recept.nu/1.4454/pelle_johansson/...

Since 2005
MASTER SERGEANT SHOOTER SERGEANT IMPORTANT PERSON OF SEGREANTS EXTREME!

16/01 -12 20:05 Kigsz

Kigsz

32835 XP 637 inlägg

Ta och köp dig Kaffekokarkokboken. För en student är den säkert trevlig.

~ Kigsz ~

2002-2012

16/01 -12 21:45 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Det är inte speciellt svårt att lära sig laga mat, bara man gör det. Gör bara vanliga maträtter, allt ifrån spaghetti och köttfärsås till fiskpinnar. Bara du gör varierat och repeterar de bästa så lär du dig. Om några månader kommer du inte behöva recept.

Testat och fungerar då jag behövde laga min egen lunch över sommarlovet i sjuan. Har blivit superb på de kulinära konsterna efter det.

16/01 -12 21:59 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Köp en hel kyckling och tillaga den i ugnen, koka ris till och köp någon färdig sötsur sås eller dyl. Nackdelen är att du måste kunna skära upp kycklingen, men det är lättare än vad det ser ut. Plocka bort lår och vingar, hitta "mittenbenet" och skär på båda sidor av den för att lossa bröstfiléer. Nu har du mat till minst två middagar, och billigare kött är svårt att hitta.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

16/01 -12 22:06 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen ToonLink

Be din kära mor göra några matlådor. :)

16/01 -12 23:11 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Tack för tipsen so far.

Daxter, det handlar inte om att bli bra på att laga mat. Självklart så lär det komma med på köpet men jag letar efter varierad mat som inte kräver särskilt mycket tid eller pengar. Jag kan laga mat, men det handlar mer om att hitta inspiration, vad man kan laga.

Coucou

17/01 -12 05:18 Rainbowzz

Rainbowzz

2784 XP 1616 inlägg

Gillar du fisk? Lax? Egentligen är det ju bara och göra nå lax och bulgur (om du gillar det)... Annars kokt/stekt potatis. Det är skitenkelt! Nog för att bra lax kan va ganska dyr... Men det är riktigt nyttigt.
Sätt ugnen på 175 grader och krydda laxbitarna (1 per port) med lite örtsalt och svartpeppar. Ringla över lite olivolja el olja med smörsmak och in i ugnen i 20 min.
Koka 2 dl bulgur (enligt anvisn) fast i grönsaksbuljong och lite olivolja. Rör om och låt stå i ca 5 min. Värm en stekpanna med lite olja och margarin. Lägg 1 dl vita russin, 1 dl valnötter och ca 1 dl gojibär. Stäng av värmen och rör om så att det inte bränns vid. Rör ner bulgur ihop med bären i stekpannan. Servera laxen och kokta grönsaker. NJUUUUT!!!!!
Förbannat gott och nyttigt! men jag äter i princip allt om det finns fisk till...
Vet inte om det blir dyrt. Men du kan ju ta bort det du inte vill ha och lägga till något annat. Bär brukar ju inte va så dyra...

17/01 -12 07:07 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Något som faktiskt är ganska vanligt, mycket enkelt att göra och som varierar maten en hel del är stuvade makaroner och köttbullar.

Det enklaste sättet att göra stuvningen är att bara använda sig av lite röd mjölk. Ta dubbelt så mycket mjölk som makaroner, och koka sedan tills stuvningen är lagom. Då brukar även makaronerna vara färdiga. Köttbullarna är helt klart enklast (och billigast?) att bara köpa färdiga och sedan bara steka lite smått.

Det blir en stor skillnad, är väldigt gott, och även billigt.

17/01 -12 16:19 QuakeNet

QuakeNet

1474 XP 149 inlägg

Pastasallad blir himla gott att göra själv. Är mest bara att se till att du har pasta, nån sallad, gurka/tomat/majs/ärtor/oliver etc och gärna nån ost i brukar vara gott. Kanske någon sås baserad på gräddfil eller likande.

Enklelt då det krävs lite hackande och koka pasta, går på runt en kvart.

17/01 -12 18:49 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Tatsu skrev:
Text

Lax är väl inte direkt det billigaste man kan köpa som student, och det är verkligen inte bär heller!

Jag hatar f.ö. att laga mat, men som GM sade, kyckling är billigt, så lär dig hur man gör så kan du lätt och billigt fixa t.ex. Flygande Jacob eller Pastasallad som Quakenet sade.

Håll även ett öga på extraprisskyltarna i din närbutik. Ibland kan man hitta riktiga fynd på köttsidan!

Have I ever told you the definition of insanity?

17/01 -12 20:32 nissechrisse

nissechrisse

3051 XP 305 inlägg

Kyckling och risotto funkar bra, eller blanda potatis, riven morot, broccoli, olivolja, salt och lite tandoori krydda till en "smet" och stek på det som plättar och käka det med crème fraiche.

In a pursuit of happiness
===CHR===
"It's a rich man's World"

17/01 -12 20:41 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Med rätt basvaror går det att göra många olika rätter, bara man vet hur man kan variera sig.
Sedan är det även smart och ekonomiskt att handla varor efter säsong, t ex höst/vinter brukar det vara billigt med rotfrukter som potatis, sötpotatis, palsternacka osv. Funkar jättebra att ungssteka (:
Och på tal om lax, det finns nästan inget godare än laxpudding!
Jag är btw själv lite baconnarkoman, brukar blanda det med pasta och grönsaker och sedan riva parmesan över det. Halloumiost funkar också bra att ha istället för kött.

17/01 -12 20:56 Frisko

Frisko

15348 XP 455 inlägg

Skär kyckling. Stek kyckling. Tillsätt crème fraîche. Tillsätt salt. Tillsätt peppar. Tillsätt vad du vill. Ät med bandspagetti.

De eller dem?

17/01 -12 21:41 Pimpfreddo

Pimpfreddo

9482 XP 976 inlägg

Testa sweat chillisås till stekt fisk.

17/01 -12 22:52 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Fix_d skrev:


Det mest är inte så dyrt. Blir billigare om du köper i bulk och fryser in mycket. Priset har ofta inte så mycket med smaken att göra. Det är en placeboeffekt för det mesta. Ska du köpa för nytt recept varje dag så kostar det mycket. Som många har sagt så är kyckling god tier. Det räcker med att variera med olika marinader, såser, kolhydrater etc.

Paltbröd är en otroligt undervärderad maträtt som alla borde prova på. Koka brödet och servera med bacon och vitsås.

Makaronilåda är också enkel att göra och lätt att göra matlådor att frysa in av. Finns variationer, jag personligen gillar att ha tagliatelle, kassler, vitsås och mycket timjan.

Krossade tomater och bacon i en stekpanna, serverat till pasta är helt ok.

Ta en burk tonfisk, blanda med chilisås och citron. Forma sedan till burgare och stek på 3/4 värme. Du märker när de är klara. Servera med majonäs på bröd. Trevlig variation på burgare även om du inte tycker om fisk.

Makrillsmörgås i ugn är också gott. Bara sleva på makrill i tomatsås på 2 formbrön och ta på någon skiva ost. Stoppa in i ugnen på 175-200 beroende på om du har varmluft eller inte.

Om du får rester över någon gång och inte vill frysa in så kan du göra pyttipanna eller omelett på det.

Frukost har jag inte så mycket. Testa gör variationer på gröt. Äppelmos, frukt, smör etc. Gör gärna en extra portion gröt och stoppa in i kylen. Ta ut den senare när den kallnat, skär den i skivor, doppa i ströbröd och stek den. Servera med jordgubbssylt eller dyl. Smakar förvånande mycket som fattiga riddare.

Testa göra egen musli annars. Gör eller köp en basmusli och blanda i egna saker. Jag är ingen expert på det så du får göra din egen undersäkning.

De är de jag kommer nu. Uppdaterar om jag kommer på fler.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar