Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Genombrott inom spelens grafik?

Svara
03/08 -11 16:17 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Hittade en intressant video på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4

De säger att spelens grafik kommer att förbättras med 100 000 gånger när de får det att fungera.

Vad tror ni om detta?



Coucou

03/08 -11 16:50 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

Verligen awesome, fast det tar ganska mycket minne.

(????)??

03/08 -11 17:34 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

VART ÄR GILLA-KNAPPEN?

Tonight's the night.

03/08 -11 18:46 Game_ninja

Game_ninja

3017 XP 215 inlägg

Skulle vara ascoolt men jag antar att man måste köpa en svindyr dator för att spela såna spel.

Helst skulle jag vilja se att dom lägger mer tid på manus och gameplay än grafik.

"We dont say irl, we say afk, cuz we believe that
the internet is real"

03/08 -11 18:46 Kastrullo

Kastrullo

840 XP 173 inlägg

Är väldigt stor debatt om den där videon är fake eller inte.

Notch, skaparen av Minecraft, säger i ett blogginlägg att den där videon är FAKE.

03/08 -11 19:48 Hyrule

Hyrule

8428 XP 582 inlägg

Kastrullo skrev:
Är väldigt stor debatt om den där videon är fake eller inte.

Notch, skaparen av Minecraft, säger i ett blogginlägg att den där videon är FAKE.


Aha, så bara för att en känd person säger något så är det sant? Om vi säger att Bill Gates skulle säga att solen snurrar runt Jorden, skulle du tro på det?

03/08 -11 20:18 Kastrullo

Kastrullo

840 XP 173 inlägg

Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Är väldigt stor debatt om den där videon är fake eller inte.

Notch, skaparen av Minecraft, säger i ett blogginlägg att den där videon är FAKE.


Aha, så bara för att en känd person säger något så är det sant? Om vi säger att Bill Gates skulle säga att solen snurrar runt Jorden, skulle du tro på det?

Och bara för att en video finns på youtube om att man kan göra världens bästa grafik, skulle du då tro på det? Din dumhet skiner det verkligen om i det där inlägget.

Notch har gjort ett helt spel baserat på att renderera oändliga världar. Då borde han veta ett och annat om hur det skulle fungera att renderera oändlig detaljeradgrafik.

Var det något annat?

03/08 -11 20:25 Hyrule

Hyrule

8428 XP 582 inlägg

Kastrullo skrev:
Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Är väldigt stor debatt om den där videon är fake eller inte.

Notch, skaparen av Minecraft, säger i ett blogginlägg att den där videon är FAKE.


Aha, så bara för att en känd person säger något så är det sant? Om vi säger att Bill Gates skulle säga att solen snurrar runt Jorden, skulle du tro på det?

Och bara för att en video finns på youtube om att man kan göra världens bästa grafik, skulle du då tro på det? Din dumhet skiner det verkligen om i det där inlägget.

Notch har gjort ett helt spel baserat på att renderera oändliga världar. Då borde han veta ett och annat om hur det skulle fungera att renderera oändlig detaljeradgrafik.

Var det något annat?



Japp, kan hälsa dig att jag inte tror på allt jag ser i videor, vilket jag aldrig sade i mitt första inlägg...

03/08 -11 20:27 Kastrullo

Kastrullo

840 XP 173 inlägg

Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Är väldigt stor debatt om den där videon är fake eller inte.

Notch, skaparen av Minecraft, säger i ett blogginlägg att den där videon är FAKE.


Aha, så bara för att en känd person säger något så är det sant? Om vi säger att Bill Gates skulle säga att solen snurrar runt Jorden, skulle du tro på det?

Och bara för att en video finns på youtube om att man kan göra världens bästa grafik, skulle du då tro på det? Din dumhet skiner det verkligen om i det där inlägget.

Notch har gjort ett helt spel baserat på att renderera oändliga världar. Då borde han veta ett och annat om hur det skulle fungera att renderera oändlig detaljeradgrafik.

Var det något annat?



Japp, kan hälsa dig att jag inte tror på allt jag ser i videor, vilket jag aldrig sade i mitt första inlägg...

Och vart stog det att jag trodde det var fake?

Herregud..

03/08 -11 20:51 Hyrule

Hyrule

8428 XP 582 inlägg

Kastrullo skrev:
Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Är väldigt stor debatt om den där videon är fake eller inte.

Notch, skaparen av Minecraft, säger i ett blogginlägg att den där videon är FAKE.


Aha, så bara för att en känd person säger något så är det sant? Om vi säger att Bill Gates skulle säga att solen snurrar runt Jorden, skulle du tro på det?

Och bara för att en video finns på youtube om att man kan göra världens bästa grafik, skulle du då tro på det? Din dumhet skiner det verkligen om i det där inlägget.

Notch har gjort ett helt spel baserat på att renderera oändliga världar. Då borde han veta ett och annat om hur det skulle fungera att renderera oändlig detaljeradgrafik.

Var det något annat?



Japp, kan hälsa dig att jag inte tror på allt jag ser i videor, vilket jag aldrig sade i mitt första inlägg...

Och vart stog det att jag trodde det var fake?

Herregud..


And heres the image for you!

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

03/08 -11 21:47 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Munchkin skrev:
Kastrullo skrev:
Är väldigt stor debatt om den där videon är fake eller inte.

Notch, skaparen av Minecraft, säger i ett blogginlägg att den där videon är FAKE.


Aha, så bara för att en känd person säger något så är det sant? Om vi säger att Bill Gates skulle säga att solen snurrar runt Jorden, skulle du tro på det?

Och bara för att en video finns på youtube om att man kan göra världens bästa grafik, skulle du då tro på det? Din dumhet skiner det verkligen om i det där inlägget.

Notch har gjort ett helt spel baserat på att renderera oändliga världar. Då borde han veta ett och annat om hur det skulle fungera att renderera oändlig detaljeradgrafik.

Var det något annat?



Japp, kan hälsa dig att jag inte tror på allt jag ser i videor, vilket jag aldrig sade i mitt första inlägg...

Och vart stog det att jag trodde det var fake?

Herregud..


And heres the image for you!

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek


så var det du själv som börja också

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

03/08 -11 22:29 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Såg den förrgår. Ganska inressant, och jag håller med om att dagens spel är tjaskigt gjorda. Främst det de visar vid 7:08, de platta växterna. I spel som CoD, där man ska kräla runt bland gräset kan det se riktigt risigt ut med en 2D blomma på nära håll. Tror, men kanske mest hoppas på, att tekniken går åt detta håll.

Have I ever told you the definition of insanity?

03/08 -11 23:17 Kastrullo

Kastrullo

840 XP 173 inlägg

Perhaps you’ve seen the videos about some groundbreaking “unlimited detail” rendering technology? If not, check it out here, then get back to this post: http://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4

Well, it is a scam.

They made a voxel renderer, probably based on sparse voxel octrees. That’s cool and all, but.. To quote the video, the island in the video is one km^2. Let’s assume a modest island height of just eight meters, and we end up with 0.008 km^3. At 64 atoms per cubic millimeter (four per millimeter), that is a total of 512 000 000 000 000 000 atoms. If each voxel is made up of one byte of data, that is a total of 512 petabytes of information, or about 170 000 three-terrabyte harddrives full of information. In reality, you will need way more than just one byte of data per voxel to do colors and lighting, and the island is probably way taller than just eight meters, so that estimate is very optimistic.

So obviously, it’s not made up of that many unique voxels.

In the video, you can make up loads of repeated structured, all roughly the same size. Sparse voxel octrees work great for this, as you don’t need to have unique data in each leaf node, but can reference the same data repeatedly (at fixed intervals) with great speed and memory efficiency. This explains how they can have that much data, but it also shows one of the biggest weaknesses of their engine.

Another weakness is that voxels are horrible for doing animation, because there is no current fast algorithms for deforming a voxel cloud based on a skeletal mesh, and if you do keyframe animation, you end up with a LOT of data. It’s possible to rotate, scale and translate individual chunks of voxel data to do simple animation (imagine one chunk for the upper arm, one for the lower, one for the torso, and so on), but it’s not going to look as nice as polygon based animated characters do.

It’s a very pretty and very impressive piece of technology, but they’re carefully avoiding to mention any of the drawbacks, and they’re pretending like what they’re doing is something new and impressive. In reality, it’s been done several times before.

There’s the very impressive looking Atomontage Engine: http://www.youtube.com/watch?v=Gshc8GMTa1Y

Ken Silverman (the guy who wrote the Build engine, used in Duke Nukem 3D) has been working on a voxel engine called Voxlap, which is the basis for Voxelstein 3d: http://www.youtube.com/watch?v=oB1eMC9Jdsw

And there’s more: http://www.youtube.com/watch?v=xUe4ofdz5oI http://www.youtube.com/watch?v=lEHIUC4LNFE http://www.youtube.com/watch?v=Zl9CiGJiZuc

They’re hyping this as something new and revolutionary because they want funding. It’s a scam. Don’t get excited.

Or, more correctly, get excited about voxels, but not about the snake oil salesmen.

04/08 -11 09:29 19Robb92

19Robb92

9486 XP 1615 inlägg

Blev inte så jätte imponerad.. Men det är väl alltid kul med framsteg. Tror det är ett bra tag kvar tills vi får se det hända 'på riktigt' dock så att säga.

Spelar just nu: Mario Kart 7

Robbview #117: Super Mario: 3D Land (3DS) - 8/10 (Super Bra)

04/08 -11 12:06 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

Kastrullo skrev:
Perhaps you’ve seen the videos about some groundbreaking “unlimited detail” rendering technology? If not, check it out here, then get back to this post: http://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4

Well, it is a scam.

They made a voxel renderer, probably based on sparse voxel octrees. That’s cool and all, but.. To quote the video, the island in the video is one km^2. Let’s assume a modest island height of just eight meters, and we end up with 0.008 km^3. At 64 atoms per cubic millimeter (four per millimeter), that is a total of 512 000 000 000 000 000 atoms. If each voxel is made up of one byte of data, that is a total of 512 petabytes of information, or about 170 000 three-terrabyte harddrives full of information. In reality, you will need way more than just one byte of data per voxel to do colors and lighting, and the island is probably way taller than just eight meters, so that estimate is very optimistic.

So obviously, it’s not made up of that many unique voxels.

In the video, you can make up loads of repeated structured, all roughly the same size. Sparse voxel octrees work great for this, as you don’t need to have unique data in each leaf node, but can reference the same data repeatedly (at fixed intervals) with great speed and memory efficiency. This explains how they can have that much data, but it also shows one of the biggest weaknesses of their engine.

Another weakness is that voxels are horrible for doing animation, because there is no current fast algorithms for deforming a voxel cloud based on a skeletal mesh, and if you do keyframe animation, you end up with a LOT of data. It’s possible to rotate, scale and translate individual chunks of voxel data to do simple animation (imagine one chunk for the upper arm, one for the lower, one for the torso, and so on), but it’s not going to look as nice as polygon based animated characters do.

It’s a very pretty and very impressive piece of technology, but they’re carefully avoiding to mention any of the drawbacks, and they’re pretending like what they’re doing is something new and impressive. In reality, it’s been done several times before.

There’s the very impressive looking Atomontage Engine: http://www.youtube.com/watch?v=Gshc8GMTa1Y

Ken Silverman (the guy who wrote the Build engine, used in Duke Nukem 3D) has been working on a voxel engine called Voxlap, which is the basis for Voxelstein 3d: http://www.youtube.com/watch?v=oB1eMC9Jdsw

And there’s more: http://www.youtube.com/watch?v=xUe4ofdz5oI http://www.youtube.com/watch?v=lEHIUC4LNFE http://www.youtube.com/watch?v=Zl9CiGJiZuc

They’re hyping this as something new and revolutionary because they want funding. It’s a scam. Don’t get excited.

Or, more correctly, get excited about voxels, but not about the snake oil salesmen.

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

(????)??

05/08 -11 01:22 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

Jag tror att denna grafikmotor är verklig och sann. Folk som inte tror på den får ta huvudet ur arslet och börja lyssna/läsa vad dom har att komma med.

Som Notch t.ex. jag vet inte varför han fick rage egentligen? Men han verkar inte lyssnat direkt på vad dom sagt. Och börjar babbla om att man behöver grymt mycket utrymme för att lagra skiten.

Men som Euclideon sagt, så renderar dom antalet pixlar (alltså, upplösning på skärmen) man ser, så att det inte skall dra så oändligt mycket.


Notch har gjort ett helt spel baserat på att renderera oändliga världar. Då borde han veta ett och annat om hur det skulle fungera att renderera oändlig detaljeradgrafik.


Notch är allmänt DÅLIG inom sin kodning, har sett på youtube en snubbe som gjort en "oändlig" värld som minecraft. Men med waaay större texturer och Normal mapping etc. och den banan flöt på mycket bättre. (Sök på Block Engine 18/19 så får ni se)

Och bara för att han kan göra "oändliga" världar, så behöver han inte veta ett piss om detaljerade polygoner etc. Han kör Voxel-Teknik i Minecraft, men en riktigt simpel en. Testa Voxelstein, så får ni se ett spel som är 100X avancerat än minecraft.

John Carmack tror på Unlimited detail, men att den skulle passa inom ett par år så att dagens hårdvara kan klara rendera det, för det kommer dra en hel del, om inte utvecklarna har gjort nått rikitgt bra.

Och om Carmack gillar denna grafikmotor, så kan den inte vara falsk. För Carmack vet mycket mer om sånt här än dom flesta.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar