Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Människors lika värde

Svara
09/01 -10 14:09 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg

Har alla människor lika mycket värde?

Diskutera!



Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

09/01 -10 14:53 FloodZ

FloodZ

429 XP 13 inlägg

Haha, vilken debatt detta kommer bli xD Tror tyvärr att alla kommer svara "ja" på frågan.

Mitt svar: Ja.

09/01 -10 15:11 pfc

pfc

1202 XP 19 inlägg

ja, över lag.

09/01 -10 17:03 Bozz

Bozz

4254 XP 441 inlägg

Ja, egentligen. Men alla människors handling är olika, därför är det inte alltid så i samhället.

aka powershift aka threeforce aka RC

09/01 -10 17:34 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg


Ja.


Är Hitler lika mycket värd som dig och mig? Och hur kan alla människor vara lika mycket värda då det är subjektivt? Kan man verkligen definiera en människas värde?


ja, över lag.


diplomatisk immunitet?

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

09/01 -10 18:18 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg

pengamässigt så verkar det inte så.
kungen har livvakter som vi "vanligt" folk betalar genom skatt. han värderas mer än oss av staten.

USAs president likaså. skulle en terrorist tillfångata 10.000 oskyldiga amerikaner och begära presidenten som lösensumma så skulle det ALDRIG ske

personligen värderar jag människor olika baserade på hur dom är och vad dom gör/har gjort.

en mördare värderar jag mindre än en standard person som högst snattat nån gång i sitt liv.
finns folk jag inte tycker bör få leva pågrund av olika handlingar dom begått.

så mitt personliga svar blir nej
men det lär väl mest bli "Ja" som svar

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist

09/01 -10 20:05 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg

Niklas9404 skrev:
Människor blir dömda efter deras handlingar.

finns inte mycket annat att döma efter.

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist

09/01 -10 20:12 zvensksoldat

zvensksoldat

10119 XP 141 inlägg

Jag vet inte riktigt, jag tror inte vi är lika värda, det säger jag inte för att verka cynisk eller något. Jag vet inte vad "lika värde" betyder riktigt i alla sammanhang.

My mom gave me a dollar and dropped me of at town!
xD

09/01 -10 20:12 Supergamer

Supergamer

1815 XP 3 inlägg

Kom att tänka på en sak. Huvudpersonen, Raskolnikov, i boken Brott och straff av Fjodor Dostojevski har en teori om att människor delas in i två kategorier: vanliga och speciella. Skillnaden mellan de två är att de ovanliga har storslagna idéer till nytta för världen. De tillåts genomföra dessa idéer på bekostnad av andra. Och om en person står i vägen för genomförandet av den idén, har den rätt att oskadliggöra, dvs i princip döda, denna person.

Vad tycker ni om det? Helgar ändamålet medlen? Är vissa människor värda mer än andra, och har de rätten att bete sig annorlunda?

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

09/01 -10 21:07 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Supergamer skrev:
Kom att tänka på en sak. Huvudpersonen, Raskolnikov, i boken Brott och straff av Fjodor Dostojevski har en teori om att människor delas in i två kategorier: vanliga och speciella. Skillnaden mellan de två är att de ovanliga har storslagna idéer till nytta för världen. De tillåts genomföra dessa idéer på bekostnad av andra. Och om en person står i vägen för genomförandet av den idén, har den rätt att oskadliggöra, dvs i princip döda, denna person.

Vad tycker ni om det? Helgar ändamålet medlen? Är vissa människor värda mer än andra, och har de rätten att bete sig annorlunda?


Det där är en parodi på nihilism som Dostojevski var skarpt emot.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

09/01 -10 22:40 wnuxx

wnuxx

405 XP 57 inlägg

Nej.

Är på bra humör, men ändå inte. Lite bakis från
igår, det blev en hel del, 5 cider, 1 annan
alkohol dryck + någon god men konstig likör.

09/01 -10 23:53 OdenRaz

OdenRaz

4344 XP 196 inlägg

nej

Må de krisnas blod pryda min grav
Må demoner ta de Falska
Sänd dem till HEL

10/01 -10 00:31 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Interlude

nej

10/01 -10 01:13 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Människors värde är olika beroende på vem som bedömer. Jag anser att min familj och mina kompisar är "mer värda" än resten av befolkningen. Ser hellre att tio tusen främlingar dör än en enda god vän.

Om man bortser från personliga värderingar tycker jag som många andra att alla föds med samma värde, men genom dåliga/goda handlingar ändras värdet med tiden.

Have I ever told you the definition of insanity?

10/01 -10 01:30 storfuskare

storfuskare

3089 XP 233 inlägg

"Alla är vi lika, men ändå olika."
Tyder på att alla är vi människor, men vi delar olika intressen, musik, frisyrer etc.


Människors värde är olika beroende på vem som bedömer. Jag anser att min familj och mina kompisar är "mer värda" än resten av befolkningen. Ser hellre att tio tusen främlingar dör än en enda god vän.

Om man bortser från personliga värderingar tycker jag som många andra att alla föds med samma värde, men genom dåliga/goda handlingar ändras värdet med tiden.


Håller med dig till fullo där, Danne_00.
Hellre ser jag en mängd främlingar dö, än min närmsta vän eller familjemedlem. Självklart är det ju en sorg att människor dör, men då är det inte min sorg och min börda. Och vi alla vill ju slippa bära bördor, eller hur?

Låt oss säga att du har ett val. Du har en kula i din revolver, och du har en 55-årig pedofil och en 26-årig seriemördare framför dig. Du får välja att döda en av dom. Vem skulle ni välja?

Personligen skulle jag skjuta pedofilen. Anledningen är att han skadar barn mer än vuxna. Och jag sätter alltid barn i första hand, oavsett vad.

- You know that huge, emerald, diamond engagement
ring I promised to buy for you? - Oh.. Oh my god!
- That's right, I bought you a horse!

10/01 -10 02:32 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Nej, inte inom utbildningen och jobb, annars skulle alla ha samma lön. En officer är mer värd än vad en menig är  i krig så att säga. Som individer är alla lika värda.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar