Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Rökning

Svara
11/09 -09 20:33 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Ah, ett vanligt ämne med redan hörda åsikter. Men då jag sökte i debattforumet hittade jag ingen tråd om det, och jag vill veta vad ni själva har för åsikter. Jag tänker inte nämna min egen åsikt i detta inlägg, men jag tänker rada upp lite argument och motargument som tål att tänkas på.

Det kan framstås som uppenbart att jag skulle vara emot rökning när man läser mina argument, men det är helt enkelt väldigt svårt att hitta argument för rökning eftersom alla som börjat röka, oavsett vad, har börjat av en relativt självisk anledning. Absolut inget illa menat till rökare! (Jag har själv rökt, men har nu varit rökfri i tre år. Go me.)

Argument mot rökning

* Rökning är beroendeframkallande och har en viss likhet med droger (eftersom man kan bli helt fördärvad om man inte får mer).
* Passiv rökning kan allvarligt skada människor i ens omgivning.
* Man förstör sina egna lungor och det kan orsaka cancer.
* Det kostar rökare ofattbart mycket pengar varje år - ett cigarettpaket om dagen skulle kosta ca 12000 kr om året.
* Majoriteten av rökare blir griniga/otrevliga när de inte har kunnat röka.
* 70 % av rökarna säger att de vill sluta helt och hållet, men bara 5 % som försöker sluta är helt rökfria nästa år.
* Nästan hälften av de rökare som opereras för lungcancer börjar röka igen.
* Varje cigarett kostar 14 minuter av en rökares liv.

Argument för rökning

* Rökning påskyndar matsmältningen.
* Det kan vara trevligt att träffa sina vänner och ha en rökstund ihop medan man umgås.
* Är man stressad så blir man lugnare om man röker.

Det mesta är statistikuträknat, så skyll inte på mig. Jag nämner fortfarande inte min åsikt riktigt än.    Era åsikter är viktigare.

Har ni några fler argument för rökning som låter rimliga, kan jag lägga till dem. Låt mig nu få veta vad NI tycker! Vad är er åsikt när det gäller rökning? Blir ni förvånade när ni ser statistiken?

Vad är er allmänna åsikt om rökning i sig?

Jag kommer skriva inlägg både med argument för och emot beroende på vad som skrivs, men det betyder inte att jag stöder något av dem.



Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

11/09 -09 20:52 season

season

1866 XP 216 inlägg

Jag inte att rökning är bra. Delvis är det ens eget problem om man röker men passiv rökning är jobbigt, då blir ju många som absolut inte inte gillar rökning drabbade. För övrigt så är mina åsikter redan skrivna här ovanför under argument mot rökning.

1f y0u c4n r34d 7h15 y0u r3411y n33d 70 g37 14!d.

11/09 -09 20:56 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

cigaretter är en drog, precis som snus och alkohol är en drog.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

11/09 -09 21:19 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Alkohol är absolut en drog, och det spelar ingen roll vad någon tycker om det. Det är en drog och droger är olagliga, så ibland kan man ju undra varför rökning ens är tillåtet fortfarande. Det skulle säkert hjälpa rökare att sluta om det var olagligt, även om de skulle bli tvungna att lära sig den hårda vägen.

Även om ni är emot rökning, vore det roligt att se om ni faktiskt kan hitta några argument för rökning. Jag är lite intresserad över om man kan hitta lika många vettiga saker som argumenten mot.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

11/09 -09 21:25 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

kuriboh vet några fina argument, men jag låter han säga de.

och droger är inte olagligt, bara visa, och de är olagliga om man inte har recept på de.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

11/09 -09 21:31 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Spade skrev:
Alkohol är absolut en drog, och det spelar ingen roll vad någon tycker om det. Det är en drog och droger är olagliga, så ibland kan man ju undra varför rökning ens är tillåtet fortfarande. Det skulle säkert hjälpa rökare att sluta om det var olagligt, även om de skulle bli tvungna att lära sig den hårda vägen.

Även om ni är emot rökning, vore det roligt att se om ni faktiskt kan hitta några argument för rökning. Jag är lite intresserad över om man kan hitta lika många vettiga saker som argumenten mot.


När man gjorde alkohol olagligt i USA bildades gigantiska smuggelligor, vilket ledde till gängkrig, kriminalitet, maffior, misär, etc.
Eftersom nikotin är så enormt mycket mer beroendeframkallande än vad alkohol är skulle folks vilja att få tag på det till varje pris vara mycket högre, och eftersom nikotinberoende är så vanligt (tobaksindustrin är en gigantisk industri) så skulle vi få en situation liknande den i USA, men mycket, mycket, värre.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

11/09 -09 21:34 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Det går knappt att röka utan att det drabbar någon annan, och att man är så självisk att man puffar ut ett moln av rök mitt i ansiktet på mig, en förbipasserande astmatiker, är ju ofattbart.

På så sätt är jag mer för snus, men liksom många rökare kan de vara helt själviska och spotta ut snusprillan mitt där folk går. Äckligt som ***Ja, det gör det. Censurerat. /GM***. (Osäker på om det räknas som svordom, men i så fall, förlåt mig!)

Have I ever told you the definition of insanity?

11/09 -09 21:38 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Jag valde att inte nämna den stora risken för lynchmobber, men jag låter mig själv påpeka en sak: Att låta saker vara som de är för att man är rädda för att folk ska bli arga och slå tillbaka är ganska jäkla fegt. Men jag förstår absolut varför man känner så. Det är dock absolut ingen ursäkt.

Man skulle möjligtvis kunna gå långsamt fram med lagen så att själva intagandet skulle kunna minska. Det finns ju redan många offentliga platser där rökning inte är tillåten, så på det planet har man kommit en bit, men det är inte riktigt samma sak. Jag vet dock inte hur intagandet skulle kunna minska, eftersom det är omöjligt att veta hur mycket varje person röker.

Och ja, passiv rökning är ett problem. Jag har själv astma och var dum nog att röka under nästan fem år. Men har man inte rökt förut vet man inte hur svårt det är att ta sig ur det. Som jag nämnde tidigare vill majoriteten sluta, men lyckas sällan helt. Jag har själv en ordentlig viljestyrka, men det krävdes mycket för att sluta. Och jag visste hur mycket jag skadade andra. Det vägde tungt på mig.

Vafan, vill man röka hemma får man väl göra det, men då kan man ju se till att bo ensam. Jag såg till att röka på så få offentliga platser som möjligt, men oftast vill man ju röka ute, så det fick bli någon balkong eller skog någonstans.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

11/09 -09 21:41 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Eller, du vet, låta folk ha kontrollen över sina egna kroppar och rätten att göra dåliga val, som exempelvis att röka om de nu så önskar.
Att förbjuda rökning på offentliga platser kan däremot vara bra då folks dåliga val inte ska påverka andra negativt.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

11/09 -09 22:12 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Att röka på gatan kommer folk att göra utan att någon kan göra mycket åt det, men en bra början är förbjuda rökning på andra offentliga platser än restauranger, fik, biosalonger och liknande platser. Själv har jag inga exempel just nu, men det är bara en vag tanke.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

11/09 -09 22:17 Koongo

Koongo

6197 XP 266 inlägg


Det är en drog och droger är olagliga
Narkotika är olagligt, jag ser inte direkt något förbud mot bensin eller andra droger.


Eller, du vet, låta folk ha kontrollen över sina egna kroppar och rätten att göra dåliga val, som exempelvis att röka om de nu så önskar.
Det är snarare nästa generation som får lida av den tidigare själviska hadlingar. Barn kan bland annat få astmabesvär eller t.o.m minskad fosterutveckling (på grund av syrebrist) om de utsätts för passiv rökning.

Själv har jag bara rökt ett tiotal cigaretter och inte fastnat i något beroende, sagt detta menar jag dock inte att man ska se på saken med lättnad och en total avskaffning skulle vara lämpligast. Det är trotts allt inte sin egen fria vilja utan kroppens behov av nikotin som gör att många inte slutar.

Läs Fuskabloggen och bidra gärna med artiklar!
---> http://fuskanu.blogg.se/
http://namninsamlingemotfnumoderatorer.webb.se/

11/09 -09 22:32 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Koongo skrev:

Själv har jag bara rökt ett tiotal cigaretter och inte fastnat i något beroende, sagt detta menar jag dock inte att man ska se på saken med lättnad och en total avskaffning skulle vara lämpligast. Det är trotts allt inte sin egen fria vilja utan kroppens behov av nikotin som gör att många inte slutar.


Helt rätt, de flesta vet inte hur pass mycket hjälp och viljestyrka som krävs för att sluta, speciellt om man har rökt under en lång tid, men det kan vara lika svårt om man precis har fastnat.

Om man tittar på rökningens alla statistiker finns det ingen anledning till att inte förbjuda det utom det tidigare nämnda faktumet att man fruktar uppror och smuggling.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

11/09 -09 22:46 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Och att döda en så stor industri skulle inte vara bra i lågkonjekturen.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

11/09 -09 22:51 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Bra argument, men hur lågt väger det på vågen med dödsfall på andra sidan, tro? Att förbjuda rökning skulle innebära många bitande konsekvenser. Och det är som sagt ett bra argument. Men det är i slutändan även en ursäkt.

Man kan välja att sitta på ändan och inte göra någonting för att man inte vågar, eller så kan man vänta ut ekonomikriser och kika fram när det verkar bäst, eller så tar man chansen och gör något. Men som jag nämnde tidigare - bara steg för steg. Det skulle nog gå helt fel om man bara förbjöd rökning omedelbart. Man måste bita av det, några steg i taget.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

11/09 -09 23:15 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

hellre låter jag folk röka, det är stor industri och att döda den skulle skapa panik bland rökare och göra ännu fler arbetslösa och deprimerade.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

11/09 -09 23:22 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg

antonfusk skrev:
Och att döda en så stor industri skulle inte vara bra i lågkonjekturen.

nu finns de inte direkt många cigarett fabriker i sverige... bara försäljare men dom säljer annat också så ingen skulle direkt bli arbetslös...

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar