Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Nya åldersgränser på filmer

Svara
11/05 -09 18:09 Eragon_Lover

Eragon_Lover

5487 XP 468 inlägg

Åldersgränserna på filmer är väldigt ofta antingen för höga eller alldeles för låga. Ibland finns det inte ens den åldersgräns som passar för filmerna.

Ett exempel på att åldersgränsen är för låg är Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer. Åldersgränsen på den filmen är 7 år, alltså barntillåten med vuxet sällskap. Till och med 7 år är för lite. Folk dör, och den är våldsam på sättet som inte passar 7-åringar. Där skulle jag sätte en 11-årsgräns.

Ett exempel på att åldersgränsen är för hög är Twilight. Den är tillåten från 15 år, men jag skulle sätta en 11-årsgräns där. Genren på den filmen är Drama/Thriller/Kärlek. Men det enda spännande/våldsamma är striden i slutet, som bara varar i någon minut. Annars är den helt lugn genom hela filmen. Det finns ingen som helst anledning till att den skall vara tillåten från 15 år. Eller är det bara för att det finns med vampyrer som inte alls är läskiga?

Ett exempel på att man borde införa nya åldersgränser är X-Men Origins: Wolverine. Visst den är otroligt våldsam. Våldsam på det sättet att den inte passar för en 11-åring. Men 15 är fortfarande för högt. Det skall finnas en 13-årsgräns där i stället.

Åldersgränser som borde finnas (enligt mig):
Barntillåten
7 år (barntillåten med vuxet sällskap)
9 år (7 år med vuxet sällskap)
11 år (9 år med vuxet sällskap)
13 år (11 år med vuxet sällskap)
15 år (13 år med vuxet sällskap)
17 år


Vad tycker ni? Diskutera och kom med egna åsikter!

11/05 -09 18:11 Shoryuken

Shoryuken

3115 XP 2750 inlägg

Tycker 15 år funkar bra som högsta möjliga, eftersom en 15-åring kan hantera det mesta som visas på bioduken. Sen är det ju lite upp till en själv. Vet man med sig att man klarar av att se en jättevåldsam film?

~ A winner is you!

11/05 -09 18:50 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg


8-åring ser en film med 20-års åldersgräns


Biopersonalen kan få böter och bli avskedade.

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

11/05 -09 19:29 Offspring

Offspring

1880 XP 636 inlägg

Shoryuken skrev:
Tycker 15 år funkar bra som högsta möjliga, eftersom en 15-åring kan hantera det mesta som visas på bioduken. Sen är det ju lite upp till en själv. Vet man med sig att man klarar av att se en jättevåldsam film?

Håller absolut med dig

Jag älskar Offspring, Simpsons och Tv-spel
Och att vara med kompisar.

11/05 -09 19:40 0pPerAxz0r

0pPerAxz0r

3387 XP 375 inlägg

Du har fullständigt rätt. Samma sak på åldersgränserna på spel. NHL har 15 år åldersgräns men vem som helst kan spela det.

Att vara Anti-någon är ett sätt att visa att du
gillar personen, egentligen.

11/05 -09 19:45 Offspring

Offspring

1880 XP 636 inlägg

Eragon_Lover skrev:
Åldersgränserna på filmer är väldigt ofta antingen för höga eller alldeles för låga. Ibland finns det inte ens den åldersgräns som passar för filmerna.

Ett exempel på att åldersgränsen är för låg är Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer. Åldersgränsen på den filmen är 7 år, alltså barntillåten med vuxet sällskap. Till och med 7 år är för lite. Folk dör, och den är våldsam på sättet som inte passar 7-åringar. Där skulle jag sätte en 11-årsgräns.

Ett exempel på att åldersgränsen är för hög är Twilight. Den är tillåten från 15 år, men jag skulle sätta en 11-årsgräns där. Genren på den filmen är Drama/Thriller/Kärlek. Men det enda spännande/våldsamma är striden i slutet, som bara varar i någon minut. Annars är den helt lugn genom hela filmen. Det finns ingen som helst anledning till att den skall vara tillåten från 15 år. Eller är det bara för att det finns med vampyrer som inte alls är läskiga?

Ett exempel på att man borde införa nya åldersgränser är X-Men Origins: Wolverine. Visst den är otroligt våldsam. Våldsam på det sättet att den inte passar för en 11-åring. Men 15 är fortfarande för högt. Det skall finnas en 13-årsgräns där i stället.

Åldersgränser som borde finnas (enligt mig):
Barntillåten
7 år (barntillåten med vuxet sällskap)
9 år (7 år med vuxet sällskap)
11 år (9 år med vuxet sällskap)
13 år (11 år med vuxet sällskap)
15 år (13 år med vuxet sällskap)
17 år


Vad tycker ni? Diskutera och kom med egna åsikter!

Jag har sett alla X-men spel sen jag var 8 år

Jag älskar Offspring, Simpsons och Tv-spel
Och att vara med kompisar.

11/05 -09 19:47 Eragon_Lover

Eragon_Lover

5487 XP 468 inlägg

Shoryuken skrev:
Tycker 15 år funkar bra som högsta möjliga, eftersom en 15-åring kan hantera det mesta som visas på bioduken. Sen är det ju lite upp till en själv. Vet man med sig att man klarar av att se en jättevåldsam film?

Jag vet att det finns de som klarar av 15-års filmer i ung ålder. Men det finns ändå de filmer som är extremt våldsamma och blodiga.

11/05 -09 19:49 Eragon_Lover

Eragon_Lover

5487 XP 468 inlägg

Offspring skrev:
Jag har kört alla X-men spel sen jag var 8 år

Det beror också på vad föräldrarna tillåter en att göra.
Dessutom är det inte spel tråden handlar om, det är filmer.

11/05 -09 19:57 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg

Egentligen spelar ju inte åldern någon större roll. Det viktiga är ju hur "redo" man är. IQ gräns kanske skulle kunna vara något? :P



NHL har 15 år åldersgräns men vem som helst kan spela det.


Samtidigt som Fifa har 3.

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

11/05 -09 20:08 Plawt

Plawt

3667 XP 824 inlägg

Eragon_Lover skrev:
Åldersgränserna på filmer är väldigt ofta antingen för höga eller alldeles för låga. Ibland finns det inte ens den åldersgräns som passar för filmerna.

Ett exempel på att åldersgränsen är för låg är Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer. Åldersgränsen på den filmen är 7 år, alltså barntillåten med vuxet sällskap. Till och med 7 år är för lite. Folk dör, och den är våldsam på sättet som inte passar 7-åringar. Där skulle jag sätte en 11-årsgräns.

Ett exempel på att åldersgränsen är för hög är Twilight. Den är tillåten från 15 år, men jag skulle sätta en 11-årsgräns där. Genren på den filmen är Drama/Thriller/Kärlek. Men det enda spännande/våldsamma är striden i slutet, som bara varar i någon minut. Annars är den helt lugn genom hela filmen. Det finns ingen som helst anledning till att den skall vara tillåten från 15 år. Eller är det bara för att det finns med vampyrer som inte alls är läskiga?

Ett exempel på att man borde införa nya åldersgränser är X-Men Origins: Wolverine. Visst den är otroligt våldsam. Våldsam på det sättet att den inte passar för en 11-åring. Men 15 är fortfarande för högt. Det skall finnas en 13-årsgräns där i stället.


Du kanske inte har hört talats om censur?(Med censur menar jag inte att de blurrar ut bilden) Jag tror till exempel inte du får se hur de som dör i Fantastic 4: Rise of the silver surfer dör.

Ett exempel på censur är när någon trillar ner från en hög byggnad, du får sällan se när de slår i marken. Medan en film som...den nya Rambo filmen visar ja, hur ben och armar flyger åt alla håll och blodet bara sprutar. Det är det som är viktigt, när det gäller åldersgränser tror jag.

Ät skit, fatta eld och dö.

~ Plawt

12/05 -09 15:31 Eragon_Lover

Eragon_Lover

5487 XP 468 inlägg

Plawt skrev:
Eragon_Lover skrev:
Åldersgränserna på filmer är väldigt ofta antingen för höga eller alldeles för låga. Ibland finns det inte ens den åldersgräns som passar för filmerna.

Ett exempel på att åldersgränsen är för låg är Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer. Åldersgränsen på den filmen är 7 år, alltså barntillåten med vuxet sällskap. Till och med 7 år är för lite. Folk dör, och den är våldsam på sättet som inte passar 7-åringar. Där skulle jag sätte en 11-årsgräns.

Ett exempel på att åldersgränsen är för hög är Twilight. Den är tillåten från 15 år, men jag skulle sätta en 11-årsgräns där. Genren på den filmen är Drama/Thriller/Kärlek. Men det enda spännande/våldsamma är striden i slutet, som bara varar i någon minut. Annars är den helt lugn genom hela filmen. Det finns ingen som helst anledning till att den skall vara tillåten från 15 år. Eller är det bara för att det finns med vampyrer som inte alls är läskiga?

Ett exempel på att man borde införa nya åldersgränser är X-Men Origins: Wolverine. Visst den är otroligt våldsam. Våldsam på det sättet att den inte passar för en 11-åring. Men 15 är fortfarande för högt. Det skall finnas en 13-årsgräns där i stället.


Du kanske inte har hört talats om censur?(Med censur menar jag inte att de blurrar ut bilden) Jag tror till exempel inte du får se hur de som dör i Fantastic 4: Rise of the silver surfer dör.

Ett exempel på censur är när någon trillar ner från en hög byggnad, du får sällan se när de slår i marken. Medan en film som...den nya Rambo filmen visar ja, hur ben och armar flyger åt alla håll och blodet bara sprutar. Det är det som är viktigt, när det gäller åldersgränser tror jag.

Ålersgränsen är fortfarande för låg på den filmen.
Och då antar jag också att du menar att filmer som "Sagan om Ringen", "James Bond", eller nya X-Men - "X-Men Origins: Wolverine" - kan vara tillåtna från 7 år? För där är det inte alls så som du beskrev innan.

EDIT: Jo, man får se exakt hur en person i Fantastic 4 dör. Det är en av de sakerna som jag menar med att den inte borde vara tillåten från 7 år.

12/05 -09 17:02 In_Flames6

In_Flames6

1928 XP 181 inlägg

15 år (13 år med vuxet sällskap)

den e bra

http://s3.bitefight.se/c.php?uid=52762
http://s4.bitefight.se/c.php?uid=47927
http://s2.bitefight.se/c.php?uid=66578

12/05 -09 17:23 Plawt

Plawt

3667 XP 824 inlägg

Eragon_Lover skrev:
Ålersgränsen är fortfarande för låg på den filmen.
Och då antar jag också att du menar att filmer som "Sagan om Ringen", "James Bond", eller nya X-Men - "X-Men Origins: Wolverine" - kan vara tillåtna från 7 år? För där är det inte alls så som du beskrev innan.



Som jag sa innan, det beror på hur våldsam filmen är och hur mkt som är censurerat, beroende på vilken publik filmen riktar sig mot. Sen är det upp till föräldrarna och barnet själv om de vill se en våldsam film.

Ät skit, fatta eld och dö.

~ Plawt

13/05 -09 12:06 cybertronx

cybertronx

6966 XP 662 inlägg

Jag tycker att många filmer i Sverige har för konstiga åldersmärkningar.

Patrick 1.5 fick "Från 7 År". Den borde ha 15+ minst!

cybertronx!

13/05 -09 21:42 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg


Patrick 1.5 fick "Från 7 År". Den borde ha 15+ minst!


Hur tänker du då?

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

13/05 -09 22:24 little_man

little_man

8522 XP 857 inlägg


Patrick 1.5 fick "Från 7 År". Den borde ha 15+ minst!
haha ja och Bamse borde ha +18 då?

Detta är en liten hälsning


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar