Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in

Break the Game - Best indiegame in the world

Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.

Chokladboll eller Negerboll? Vad säger ni?

20/04 -10 19:19 WaKnuckles

WaKnuckles

5048 XP 67 inlägg

ToonLink skrev:
WaKnuckles skrev:
Jag tycker inte man ska kalla det negerboll. Det är så onödigt. Neger är ett ord som använts för att förtrycka folk, så är det inte bättre om vi säger chokladboll? De är ju i alla fall gjorda av choklad.

Jo, du har en poäng där. Men de får kalla oss vitlökar, då måste ju vi få ge igen genom att säga det förnedrande, ordet.
Dessutom finns det två slags ord för... aja nu kommer det: Neger, sen är "Nigger" ett ännu kränkande ord. Så Negerboll är inte så fult egentligen jämfört med vad man skulle kunna kalla dem.

Vem kallar vita för vitlökar?  :|

Och sen så är det väldigt onödigt att kalla den negerboll (även om det är mildare än nigger), då den har ett mycket mer logiskt namn som inte förolämpar någon.-

Some legends are meant to die...
...Kuwabara, KUWABARA!!!

20/04 -10 19:33 Rainbowzz

Rainbowzz

2784 XP 1619 inlägg

WaKnuckles skrev:

Vem kallar vita för vitlökar?  :|

En i min klass kallar mig för det 

OnT: Jag säger chokladboll.

20/04 -10 20:08 Bozz

Bozz

4191 XP 444 inlägg

Min lärare berättade att när hon var liten så sa alla negerboll och ingen brydde sig, men sen nu då när nårra fått för sig att det är fult, då började alla som var svarta ta illa upp D:<

21/04 -10 14:04 WaKnuckles

WaKnuckles

5048 XP 67 inlägg

Bozz skrev:
Min lärare berättade att när hon var liten så sa alla negerboll och ingen brydde sig, men sen nu då när nårra fått för sig att det är fult, då började alla som var svarta ta illa upp D:<

Vadå fått för sig? Det ÄR förolämpande. Inte för att det är något fel med att vara "neger", utan för sättet det användes under slaveriet som om mörkhyade inte var riktiga människor. De var ju "negrer", så de var okej att förtrycka och förslava.

Snälla, vitlök? Det låter mera som nåt man säger på skoj. Jag skulle iallafall inte bli förolämpad om någon kallade mig det.

...Kuwabara, KUWABARA!!!

21/04 -10 16:40 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 612 inlägg

ToonLink skrev:
WaKnuckles skrev:
Jag tycker inte man ska kalla det negerboll. Det är så onödigt. Neger är ett ord som använts för att förtrycka folk, så är det inte bättre om vi säger chokladboll? De är ju i alla fall gjorda av choklad.

Jo, du har en poäng där. Men de får kalla oss vitlökar, då måste ju vi få ge igen genom att säga det förnedrande, ordet.
Dessutom finns det två slags ord för... aja nu kommer det: Neger, sen är "Nigger" ett ännu kränkande ord. Så Negerboll är inte så fult egentligen jämfört med vad man skulle kunna kalla dem.

Jag bor i en förort med väldigt mycket invandrare.
Har jag hört "svenskar" vara rasistiska mot invandrare?
Ja, många gånger.
Har jag hört invandrare vara rasistiska mot "svenskar"?
Ja, många gånger.
Har jag hört ordet "neger" användas rastistiskt?
Ja, många gånger.
Har jag hört ordet "vitlök" användas rasistiskt?
Nej, aldrig.
Har jag hört etniska svenskar säga att "vitlök" är en rasistisk term bara för att få säga "negerboll"?
Ja, många gånger, detta är ett enormt uttjatat argument.

"Vitlök" är inget riktigt rasistiskt ord, det är något som negerbollsivrare har hittat på för att justifiera deras användande av ordet "negerboll".

Att säga att du ska få använda ordet "negerboll" för att ge igen för att "de" säger vitlök är helt fel, då det bara är sådana som du (negerbollsivrare) som ens använder ordet "vitlök" i rasistisk mening från första början!

Dessutom:

Resultat 1 - 10 av ungefär 16 000 vid sökning efter vitlök rasistiskt. (0,27 sekunder)
Resultat 1 - 10 av ungefär 6 360 vid sökning efter vitlök rasistiskt -negerboll. (0,12 sekunder)

Utav de återstående 6000 resultaten finns det en del människor som vill justifiera Nogger Black eller ordet "neger", samt en del träffar där de två orden bara råkar finnas på samma sida.

Efter många googlesidor trodde jag att jag äntligen hittat en snubbe som tyckte "vitlök" var rasistiskt utan att använda det som argument för att själv få säga något annat kontroversiellt, men det visade sig vara en forumsignatur.

"Vitlök" är ingen riktig rasistisk term, den är påhittad som ett diskussionsargument.
Punkt.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

21/04 -10 17:05 Stefan_92

Stefan_92

1209 XP 313 inlägg

Säger väl lite både och. Ilband negerboll ibland chokladboll.
Ibland blir det bara att jag säger det ena eller det andra.

The Auditore are not dead!
I'm still here! Me!
Ezio; Ezio Auditore da Firenze!

21/04 -10 17:59 WaKnuckles

WaKnuckles

5048 XP 67 inlägg

ToonLink skrev:

Snälla, vitlök? Det låter mera som nåt man säger på skoj. Jag skulle iallafall inte bli förolämpad om någon kallade mig det.

Nej, men då ska vi ha rätten att kalla dem det om de kallar oss det, annars har du väl lite rätt!

Men vafan... Kan du inte se vad som är politiskt korrekt och framför allt artigt att säga? Folk blir förolämpade av negerboll på grund av att ordet neger har använts som ett rasistiskt och förtryckande skällsord. Då kan du väl vara artig och inte kalla det för det?
Och vitlök är inte rasistiskt. Vit är en färg och behöver inte alls vara en ljushyad människa.
Men om någon kallar någon för vitlök med rasistisk underton så är det självklart dåligt. Det låter lite löjligt bara.

...Kuwabara, KUWABARA!!!

21/04 -10 18:04 Apower

Apower

9102 XP 2283 inlägg

WaKnuckles skrev:
ToonLink skrev:

Nej, men då ska vi ha rätten att kalla dem det om de kallar oss det, annars har du väl lite rätt!

Men vafan... Kan du inte se vad som är politiskt korrekt och framför allt artigt att säga? Folk blir förolämpade av negerboll på grund av att ordet neger har använts som ett rasistiskt och förtryckande skällsord. Då kan du väl vara artig och inte kalla det för det?
Och vitlök är inte rasistiskt. Vit är en färg och behöver inte alls vara en ljushyad människa.
Men om någon kallar någon för vitlök med rasistisk underton så är det självklart dåligt. Det låter lite löjligt bara.

Negerboll är ett "gammalt" ord som blivit censurerat.
Det har ingenting med elakhet att göra.

7 år på fuska.nu

21/04 -10 18:09 WaKnuckles

WaKnuckles

5048 XP 67 inlägg

Det kanske inte har något med elakhet att göra, men folk kan ta illa upp. Jag gillar inte att förolämpa folk, gör du det?

...Kuwabara, KUWABARA!!!

21/04 -10 18:11 Apower

Apower

9102 XP 2283 inlägg

WaKnuckles skrev:
Det kanske inte har något med elakhet att göra, men folk kan ta illa upp. Jag gillar inte att förolämpa folk, gör du det?

Nej, jag säger chokladboll.

Men det jag menar är att man ska inte klandra de som växte upp med att säga så.

Ska vi döpa om tomat bara för att det är rasistiskt mot Indianerna? (De kan vara röda).

7 år på fuska.nu

21/04 -10 18:27 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 612 inlägg

Måste säga att jag älskar att alla fortsätter med jämförelser med tomat, Wienerbröd och vitlök när dessa är totalt irrelevanta och inte har något med saken att göra, vilket jag redan förklarat varför, om än kanske i ett aningen för långt inlägg.

21/04 -10 18:31 Apower

Apower

9102 XP 2283 inlägg

GoldenMew skrev:
Måste säga att jag älskar att alla fortsätter med jämförelser med tomat, Wienerbröd och vitlök när dessa är totalt irrelevanta och inte har något med saken att göra, vilket jag redan förklarat varför, om än kanske i ett aningen för långt inlägg.

Egentligen är de ganska bra jämförelser.

Negerboll är inte till för att kränka, vitlök, tomat, etc är inte till för att kränka.
Det är poängen, som du tydligen har missat.

Negerboll är ett gammalt ord, de som växt upp med att säga de kan man inte klandra.
Nej, jag tillhör inte dessa.

7 år på fuska.nu

21/04 -10 18:31 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 612 inlägg

Apower skrev:
GoldenMew skrev:

Negerboll är inte till för att kränka, vitlök, tomat, etc är inte till för att kränka.

Negerboll är ett gammalt ord, de som växt upp med att säga de kan man inte klandra.

Nej, det är usla jämförelser då ingen av de tre exemplen innehåller en term som brukar användas rasistiskt på riktigt.
Att hitta på egna "OMG MAN KAN TOLKA DET RASISTISKT!?!?!??!?!" för diverse ord gör det inte till rasistiska termer, och jag har förklarat varför.

21/04 -10 18:40 Apower

Apower

9102 XP 2283 inlägg

GoldenMew skrev:
Apower skrev:
GoldenMew skrev:

Nej, det är usla jämförelser då ingen av de tre exemplen innehåller en term som brukar användas rasistiskt på riktigt.
Att hitta på egna "OMG MAN KAN TOLKA DET RASISTISKT!?!?!??!?!" för diverse ord gör det inte till rasistiska termer, och jag har förklarat varför.

Okej vi utgår från ditt perspektiv inom exemplen.
Men, på vilket sätt påverkar det att man inte ska klandra de som i hela sitt liv sagt så?
Och nu pratar vi inte om fyraåringar utan om 50+.

7 år på fuska.nu

21/04 -10 18:47 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 612 inlägg

Apower skrev:
GoldenMew skrev:
Apower skrev:
GoldenMew skrev:

Okej vi utgår från ditt perspektiv inom exemplen.
Men, på vilket sätt påverkar det att man inte ska klandra de som i hela sitt liv sagt så?
Och nu pratar vi inte om fyraåringar utan om 50+.

"På vilket sätt påverkar det"?
Vad är "det"?
Exemplen?
Exemplen är kassa och påverkar ingenting förutom genom att vara dåliga ursäkter.
Jag bryr mig förövrigt inte överdrivet mycket om ifall folk säger "negerboll" eller inte, jag är mest här i tråden för att peka ut de gigantiska argumentationsfelen.

Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar